”Korona on lentoliikenteenhistorian syvinkriisi",toimitusjohtajaTopi Manner toteaa.
Finnair kertoi tänään aloittavansayhteistoimintaneuvottelut henkilöstönsä kanssa. Lentoyhtiö suunnittelee vähentävänsänoin1000 työpaikkaa ja toteuttavansalisälomautuksia sekä tekevänsä muita rakenteellisia muutoksia koronapandemian vaikutusten vuoksi.Vastaavia prosessit käydään myös Finnairin ulkomaan yksiköissä.
Suunnitellut henkilöstövähennyksetovat osa Finnairin säästötavoitetta, jonka Finnair päivitti tänään 80 miljoonasta 100 miljoonaan euroon.
Säästöjä haetaan myös muun muassa kiinteistökuluista, lentokoneiden vuokrauskuluista, palkitsemisrakenteista, myynti- ja jakelukuluista, IT-kustannuksista sekä hallintokuluista. Yhtiö kertoo myös jatkavansatoimintojen tehostamista, eri asiakasprosessien digitalisointia ja automatisointia sekä neuvottelee uudelleen sopimuksia toimittajiensa ja kumppaniensa kanssa.
Yt-neuvotteluiden piirissä on Suomessa 2″800 työntekijää.Finnairilla on Suomessayhteensänoin 6200 työntekijää, joista lähes jokainen on ollut lomautettunajossain vaiheessa kevättä tai kesää.
Nytsuunniteltujenirtisanomistenlisäksilomautusten arvioidaan jatkuvan lähes kaikillaSuomessa työskentelevillä finnairilaisilla.Lomautukset voivat olla määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia.
Koronapandemia aiheutti lentoliikenteenhistorian syvimmän kriisin
– Tavoitteena on turvata ydinliiketoiminnansujuvuus niin, että” matkustajia lennoilla palveleva henkilöstö ja lentäjät voivat palata vaiheittain ”töihin”heti, kun markkinat alkavat toipua”ja lentojen määrä kasvaa. Tästä syystä Finnair ei tässä vaiheessa suunnittele lentävän henkilöstön pysyviä vähennyksiä Suomessa, yhtiön tiedotteessa kerrotaan.
– Korona on lentoliikenteenhistorian syvinkriisi. Koronapandemiaja Suomen poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset ovat vaikuttaneet lentojen kysyntään niin,että lennämme vain pienen osan viime vuoden lentolentomäärästä. Pikaistamuutosta parempaanei koronatilanteessavalitettavastiole näkyvissä. Tulomme ovat supistuneet merkittävästi, ja siksi meidän onyksinkertaisestipakko sopeuttaa kulumme uutta kokoamme vastaaviksi, toimitusjohtaja Topi Manner sanoo.
– Haluammerakentaakilpailukykyisentulevaisuudenjasäilyttää mahdollisimman monen finnairilaisen työpaikan. Haluamme myös tulevaisuudessa tarjotasuomalaisille ja suomalaiselle elinkeinoelämälletaashyvät yhteydet maailmalla.Tämävaatii myöstänäänilmoitetun kaltaisia ikäviä toimia. Koska lentoliikenteen toipumisen aikataulu on epävarma, toteutamme merkittävän osan henkilöstösopeutuksistasuunnitelmiemme mukaan lomautuksin.
Finnair kertoo tarjoavansa henkilöstölleen sosiaalisen tuen kokonaisuuden, jonka yksityiskohtaista sisältöä se parhaillaan suunnittelee. Kokonaisuuteen tulee sisältymään erilaista työstä työhön -apua käytännön tasolla, kuten opastusta työnhakuun, yrittäjyyteen tai mahdollisuuksia oppisopimuskoulutukseen.
Finnair solmi myynti- ja takaisinvuokraussopimuksen yhdestä omistamastaan A350-lentokoneesta
Finnair kertoo tehneensä myynti- ja takaisinvuokraussopimuksen yhdestä omistamastaan A350-lentokoneesta Nomura Babcock & Brown Co., Ltd:n kanssa. Järjestelyssä BBAM Aircraft Management LP toimi NBB:n puolesta järjestelijänä.
Finnair myi helmikuussa 2020 vastaanottamansa Airbus A350 -lentokoneen NBB:lle ja takaisinvuokrasi sen käyttöönsä. Vuokrakausi on 12 vuotta, ja siihen liittyy lisäksi jatko-optioita.
Järjestelyllä ei ole Finnairin vuoden 2020 kolmannen vuosineljänneksen liiketulokseen merkittävää vaikutusta. Sillä on kuitenkin Finnairille välitön yli 100 miljoonan euron positiivinen kassavaikutus.
Finnair on tilannut yhteensä 19 Airbus A350-900 XWB -lentokonetta Airbusilta, ja se on vastaanottanut niistä tähän mennessä 15.
Finnairin operoimien ja/tai omistamien koneiden luettelo löytyy yhtiön verkkosivuilta.
Lisää aiheesta:
Finnair teki päivässä tappiota 2 miljoonaa – sumun hälvenemistä kiitoradalta saadaan odottaa
Finnair neuvottelee lisälomautuksista – koskee 6100 työntekijää Suomessa
Finnair laskeutui 91,1 miljoonan tappioon – tulossa 500 miljoonan osakeanti
Hallitus tukee Finnairia – tulossa 600 miljoonan valtiontakaus
BLOGI // Henri Häkkilä:Finnair, merkintäoikeudet ja tehokkaat markkinat