Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Lentoyhtiön kapasiteetista on käytössä enää noin viisi prosenttia. Kuva: Finnair

Finnair laskeutui 91,1 miljoonan tappioon – tulossa 500 miljoonan osakeanti

Koronan kurittama Finnair vakuuttaa kassan kestävän kahden miljoonan euron tappiopäiviä yli vuoden. Valtion osuus 500 miljoonan merkintäosuusosakeannista olisi reilusti yli puolet.

Finnairin liikevaihto laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 16 prosenttia jääden 561 miljoonaan euroon. Samaan aikaan matkustajamäärä tippui 15,6 prosenttia. Vertailukelpoinen liiketappio syveni 91,1 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 16,2 miljoonaa. Analyytikot ennustivat 74,5 miljoonan euron liiketappiota.

Viime vuoden vertailujaksolla Finnair teki tappiota 0,33 euroa osakkeelta. Nyt osakekohtainen tappio oli -1,14 euroa. Yhtiö ei jaa osinkoa viime vuodelta.

– Nämä luvut eivät kuitenkaan kerro mitään Finnairin kilpailukyvystä normaalissa tilanteessa, toimitusjohtaja Topi Manner totesi yhtiön tiedotustilaisuudessa. 

– Finnairin vuosi alkoi vahvasti, tammikuu sujui odotuksia selvästi paremmin, mutta helmikuusta alkaen koronavirus käänsi liikevaihdon suunnan dramaattisella tavalla, jolle ei löydy vertailukohtaa koko kaupallisen lentoliikenteen satavuotisesta historiasta.

Lähde: Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2020

Yhtiön on antanut alkuvuonna jo kaksi tulosvaroitusta ja kertonut säästökuuristaan.

– Nämä tässä tilanteessa välttämättömät toimet pitävät sisällään koko henkilöstöä koskevan määräaikaisen lomautuksen. Muita toimia ovat muun muassa verkoston voimakas sopeuttaminen, myynti- ja markkinointikulujen, toimittajasopimusten, IT-kulujen sekä investointien leikkaaminen. 

Kulut ovat nyt laskeneet 70 prosenttia kuukaudessa verrattuna poikkeustilaa edeltäneeseen aikaan. Poistot mukaan lukien kulut ovat pienentyneet 80 prosenttia. 

– Sopeuttamistoimien vaikutus näkyy kustannuksissa selvemmin vasta toisella neljänneksellä, jolloin lennämme minimiverkostoa, joka vastaa noin viiden prosentin kapasiteetin käyttöä, Manner toteaa.

500 miljoonan merkintäosuusosakeanti korjaa vaurioita

Finnair ilmoittaa tekevänsä tällä hetkellä tappiota noin 2 miljoonaa euroa päivässä. Ensimmäisen neljänneksen lopussa yhtiön kassavarat olivat 833 miljoonaa euroa. 

– Poikkeustilanteen pitkittymisen varalta olemme tehneet lisärahoitussuunnitelman, joka sisältää tarvittaessa käyttöön otettavan 600 miljoonan euron TyEL-takaisinlainan sekä lentokoneiden myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyjä. Vaikka koronatilanne pitkittyisikin, Finnairin kassatilanne on turvattu yli vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon, Manner vakuuttaa.

Lentoyhtiö suunnittelee enintään 500 miljoonan euron suuruista osakeantia oman pääoman vahvistamiseksi. 

– Haluamme varmistaa, että koronaviruksen aiheuttamasta iskusta huolimatta olemme kilpailukykyinen lentoyhtiö myös tulevaisuudessa.

Merkintäoikeusannissa vanhat omistajat saavat merkitä yhtiön osakkeita omistuksensa suhteessa. Talouspoliittinen ministerivaliokunta on jo puoltanut eduskunnalle lisätalousarvioesitystä, jolla katettaisiin valtion osallistuminen antiin. Valtion osuus Finnairin osakkeista on tällä hetkellä 55,8 prosenttia. Annille haetaan valtuutusta toukokuun yhtiökokoukselta.

Lentoliikenne elpyy hitaasti

Finnair ennustaa lentoliikenteen paluun "uuteen normaaliin" kestävän kahdesta kolmeen vuotta. Silloin palattaisiin vuoden 2019 tasolle matkustajamäärissä.

– Hoitamalla siirtymäajan hyvin saamme eväät pidemmän aikavälin kasvuun ja uusien työpaikkojen luomiseen. Valmistaudumme siksi erilaisiin vaihtoehtoihin. Olemme rakentaneet skenaarioita sekä pyrkineet joustavoittamaan toimintaamme, jotta voimme tehdä tulevat valintamme mahdollisimman oikea-aikaisesti. 

Manner pitää todennäköisenä, että lentoliikenne kasvaa jatkossa olennaisesti hitaammin kuin aiemmin.

– Pyrimme hyödyntämään niitä mahdollisuuksia, mitä tästä tilanteesta avautuu. Esimerkiksi investointien osalta tulossa olevat markkinat ovat varmasti enemmän ostajan kuin myyjän. Aasian strategiaamme pidän toimivana edelleen pitkällä tähtäimellä.

Manner toteaa yksittäisen lipun hinnan yksikkötuoton tulleen alaspäin jo jonkin aikaa.

– Määräävää on kuinka nopeasti kysyntä palautuu ja mikä tulee olemaan kilpailutilanne. Lentoyhtiöt leikkaavat nyt kapasiteettia, ja jos kysyntä kasvaa nopeasti niin hinnat nousevat.  Me emme kuitenkaan laske liiketoimintasuunnittelussa lippujen hinnan noston varaan. 

– Yksi kriisin vaikutuksista vaikutuksista tulee varmasti olemaan se, että asiakkaat kiinnittävät enemmän huomiota laatuun ja luotettavuuteen, Manner sanoo ja viittaa esimerkkinä matkalippukorvauksiin, joita kaikki yhtiöt eivät maksa.

Tähän mennessä lentoyhtiö on palauttanut asiakkailleen noin 144 miljoonaa euroa. Lahjakortin on valinnut noin 15 prosenttia asiakkaista.

– Näitä takaisinmaksuja on nyt käsitelty 300 000 ja 100 000 takaisinmaksua on vielä käsittelemättä. 

Yhtiö päivitti näkymänsä: Vallitsevan tilanteen vuoksi Finnairin liikevaihto tulee vuonna 2020 laskemaan olennaisesti vuoteen 2019 verrattuna ja vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan huomattava tilikaudella 2020. Lisäksi Finnairin kapasiteetti laskee olennaisesti kuluvana vuonna vuodesta 2019. Näiden seikkojen takia Finnair tulee myös päivittämään strategiakauttaan koskevia taloudellisia tavoitteita. Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2020 toisen neljänneksen
osavuosikatsauksen yhteydessä. 

Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2020

Lisää aiheesta:

Finnairin yrityskumppaniksi kiinalainen Juneyao Air

Hallitus tukee Finnairia - tulossa 600 miljoonan valtiontakaus

Finnair leikkaa 90 prosenttia lennoistaan - Tulosvaroitus: edessä tappiollinen vuosi

 

Lisää aiheesta "Markkinat"