Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Kuva: Jyrki Komulainen/Finavia.

Finnair teki päivässä tappiota 2 miljoonaa - sumun hälvenemistä kiitoradalta saadaan odottaa

Finnair lensi koronakevään kolmen prosentin kapasiteetilla. Toimitusjohtaja Topi Manner löytää katsauskaudesta silti valopilkkuja: rahdin kannattavuus oli hyvä ja rahoitusjärjestelyt onnistuivat.

Finnairin osakekohtainen tulos tippui huhti-kesäkuussa -0,25 euroon. Liikevaihto laski 91,3 prosenttia vertailukaudesta ollen 68,6 miljoonaa euroa.

Matkustajamäärä aleni 97,5 prosenttia. Polttoainekustannukset laskivat -81,6 prosenttia jääden 147,3 miljoonaa euroon. Polttoaineen hinnan nousu kumosi osan polttoaineen kulutuksen vähenemisen vaikutuksesta. 

Vuoden toisen neljänneksellä vertailukelpoinen liiketulos oli -174,3 miljoonaa euroa miinuksella. 

Tammi-kesäkuussa osakekohtainen tulos oli -0,46 euroa. Liikevaihto laski 56,8 prosenttia vertailukaudesta jääden 629,8 miljoonaa euroon.

Vertailukelpoinen liiketulos oli -265,4 miljoonaa euroa tappiolla.

Kaksi miljoonaa tappiota päivässä

Toimitusjohtaja Topi Manner toteaa, että lentoyhtiön Finnairin toista vuosineljännestä kuvaa käytännössä vain yksi asia, COVID-19-pandemia.

– Kuten ennakoimme, kapasiteettimme laski sen vuoksi kolmeen prosenttiin, sillä ylläpidimme vain Suomen kannalta kriittisiä lentoyhteyksiä. Neljänneksen aikana teimme noin 2 miljoonan euron suuruisen päiväkohtaisen vertailukelpoisen liiketappion ensimmäisen vuosineljänneksen yhteydessä antamamme ohjeistuksen mukaisesti.

Manner löytää silti katsauskaudesta myös valopilkkuja.

– Rahti muodostikin poikkeuksellisesti yli 70 prosenttia vuosineljänneksen liikevaihdostamme, ja sen kannattavuus oli hyvällä tasolla. Rahtitoiminnalla oli myös merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia, koska kuljetimme muun muassa suojatarvikkeita pandemian ehkäisemiseksi ja huoltovarmuuden takaamiseksi. Muutoin tuloksemme heijasti toiminnan lähes täydellistä pysähdystä.

Toimitusjohtaja on myös tyytyväinen rahoitustoimien toteutumiseen.

– Ennen kaikkea menestyksellisesti toteutettu, ylimerkitty 500 miljoonan euron merkintäoikeusanti oli tulevaisuutemme kannalta tärkeä. Annissa vahva omistajarakenteemme säilyi olennaisilta osin ennallaan ja Suomen valtion omistusosuus säilyi ennallaan. Osakkeenomistajiemme tuki luo vahvan pohjan jälleenrakennukselle ja strategian toteuttamiselle. Haluankin lämpimästi kiittää kaikkia vanhoja ja uusia osakkeenomistajiamme, jotka osallistuivat osakeantiin.

– Nopeasti toteutettujen ja kattavien rahoitustoimien ansiosta kassamme on edelleen vahva ollen noin 970 miljoonaa euroa, kun saimme heinäkuun alussa osakeannin loputkin tuotot. Myös taseemme on terve, sillä omavaraisuusasteemme nousi samanaikaisesti lähes 28 prosenttiin.

Asiakkaille 270 miljoonaa palautuksia

Finnair on maksanut asiakkailleen perutuista lennoista palautuksia helmi-kesäkuun aikana yli 270 miljoonaa euroa.

– Palautuspyyntöjä on neljässä kuukaudessa tullut saman verran kuin normaalisti kolmen vuoden aikana. Palautuksia maksetaan vielä arviolta noin 100 miljoonaa euroa.

–Tilanne on ollut täysin poikkeuksellinen ja siksi palautuksissa on ollut viivettä, jonka minimoimiseksi teemme kaikkemme. Olemme lisänneet merkittävästi henkilöstöä hakemusten käsittelyssä ja kehittäneet robotteja nopeuttaaksemme tätä käsittelyä. 

Euroopassa ja Aasiassa valtiot avaavat hiljalleen rajojaan.

– Finnair puolestaan on aloittanut kattavamman reittiverkoston operoinnin ja lisäämme lentoja asteittain ja joustavasti kysynnän mukaisesti loppuvuotta kohden riippuen kuitenkin pandemiatilanteen kehityksestä ja matkustusrajoitusten poistamisen aikataulusta.

– Olemme ottaneet käyttöön useita turvallisuutta lisääviä toimia, jotka koostuvat muun muassa lisätystä lentokoneen siivouksesta, uusista järjestelyistä koneeseen nousussa ja koneesta poistumisessa sekä pakollisista kasvosuojuksista lennon aikana.

Tulevaisuuden kulukuuri

Finnair tavoittelee jatkossa noin 80 miljoonan euron pysyviä vuositason kustannussäästöjä. Säästöjä haetaan muun muassa kiinteistökuluista, lentokoneiden vuokrauskuluista, palkka- ja palkitsemisrakenteista, myynti- ja jakelukuluista, IT-kustannuksista sekä hallintokuluista. 

– Näiden pysyviin säästöihin tähtäävien toimien osalta olemme saavuttaneet lupaavia ensimmäisiä tuloksia. Lisäksi sopeutamme volyymisidonnaisia kulujamme kysynnän mukaisesti, missä on auttanut muun muassa Suomen joustava lomautuskäytäntö.

Sumu ei hälvene hetkeen

Finnair ennusti aiemmin lentoliikenteen paluun "uuteen normaaliin" kestävän kahdesta kolmeen vuotta. Silloin palattaisiin vuoden 2019 tasolle matkustajamäärissä.

Finnair päivitti tulosjulkistuksen yhteydessä myös tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan: 

Finnair kasvattaa kolmannella vuosineljänneksellä kapasiteettiaan portaittain siten, että se operoi heinäkuussa noin 25 prosenttia lennoista verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon ja nostaa osuutta tämänhetkisen oletuksen mukaisesti noin 50 prosenttiin syyskuussa.

COVID-19-pandemiatilanteen kehitykseen ja matkustusrajoitusten purkamisen aikatauluun liittyy kuitenkin epävarmuuksia, minkä vuoksi liiketoiminnan näkyvyys on heikko eikä yhtiö anna liikevaihtoa koskevaa ohjeistusta kolmannen vuosineljänneksen osalta.  

Koska liikenteen uudelleenkäynnistäminen on investointi, johon liittyy kustannuksia, ja koska Finnair operoi edelleen huomattavasti normaalia alemmalla kapasiteetilla, vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan kolmannella vuosineljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin toisella vuosineljänneksellä.

Lisäksi yhtiö toistaa aiemmat ohjeistuksensa ja toteaa, että liikevaihto tulee vuonna 2020 laskemaan olennaisesti vuoteen 2019 verrattuna ja että vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan huomattava tilikaudella 2020. Samoin Finnairin kapasiteetti laskee olennaisesti kuluvana vuonna vuodesta 2019.

Finnair päivittää näkymiään seuraavan kerran kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lähde: Finnair-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2020

Finnair-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2020 (pdf)

Finnair sijoittajille

Lisää aiheesta:

Finnair julkisti 500 miljoonan merkintäosuusannin ehdot

BLOGI // Henri Häkkilä: Finnair, merkintäoikeudet ja tehokkaat markkinat

Finnair neuvottelee lisälomautuksista - koskee 6100 työntekijää Suomessa

Finnair laskeutui 91,1 miljoonan tappioon – tulossa 500 miljoonan osakeanti

Finnairin yrityskumppaniksi kiinalainen Juneyao Air

Hallitus tukee Finnairia - tulossa 600 miljoonan valtiontakaus

Finnair leikkaa 90 prosenttia lennoistaan - Tulosvaroitus: edessä tappiollinen vuosi

Lisää aiheesta "Markkinat"