Arvioiden mukaan viime vuoden myyntiluvuista jäädään tänä vuonnayli neljänneksen. Autoala toivoo piristystä kaupankäyntiin sähköautojen hankintatuen korotuksesta.
Uusien autojen kysynnän lasku alkoi kesäkuussa loiventua.Henkilöautojen, pakettiautojen ja kuorma-autojen kysyntä on autoalan arvion mukaan tänä vuonna jäämässä hieman yli neljänneksen viime vuoden luvuista.
Kesäkuussa ensirekisteröitiin yhteensä 8 023 henkilöautoa, joka on 23,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa.Ensirekisteröintien määrän lasku taittui selvästi, sillä vielä toukokuussa eroa viime vuoteen oli noin 53 prosenttia.
Uusia henkilöautoja on vuoden alusta laskien rekisteröity 47 385, joka on 21,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana.
Käytettyjen henkilöautojen kauppa kävi kesäkuussa jo 13,0 prosenttia viime vuoden kesäkuuta vilkkaammin, kun vielä huhtikuussa lukemat olivat 18,5 prosenttia ja toukokuussa 3,6 prosenttia pakkasella.
Hyötyajoneuvoilla kysynnän lasku ei kesäkuussa taittunut samaan tapaan kuin henkilöautoilla. Uusia pakettiautoja rekisteröitiin kesäkuussa 871. Määrä on 35,2 prosenttia pienempi kuin viime vuoden kesäkuussa. Tänä vuonna on ensirekisteröity 6 266 pakettiautoa, mikä on 21,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä puolikkaalla.
Autoala toivoo sähköautojen hankintatuen korotusta
Kotitaloudet voivat tällä hetkellä saada uuden täyssähköauton hankintaan tai vuokraukseen 2 000 euron hankintatuen. Täyssähköautojen hankintahinta onnoin 1,5-kertainen vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna ja tukea voi saada vain hankintahinnaltaan alle 50 000 euron autoihin. Yritykset eivät voi hyödyntää autohankinnoissaan hankintatukea.
Täyssähköautojen hankintatuen budjetti on noin 6 miljoonaa euroa vuodessa.Hankintatuesta oli kesäkuun loppuun mennessä tehty varauksia noin 2 200 täyssähköauton hankintaan ja sille varatusta budjetista on varattu vasta noin neljännes.
– Sähköautojen hankintatuki tulisi pikaisesti uudistaa, sillä sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on jäänyt keväällä viime vuoden loppupuolen kehitykseen nähden vaatimattomaksi. Ladattavien autojen osuus kävi helmi-maaliskuussa jo yli 17 prosentin lukemissa, mutta osuus on laskenut alkukesään mennessä noin viidellä prosenttiyksiköllä. Vaikka kasvua edelleen on viime vuoteen nähden, kasvu on jäämässä ennakoitua pienemmäksi, toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta arvioi.
Ladattavien autojen hankintatuet ovat EU:ssa tyypillisimmin 4 000–6 000 euron suuruusluokkaa. Suurimmassa osassa maita hankintatukea saa myös ladattavan hybridin hankintaan.
Sähköautojen hankintatukien tasoa on nostettu kevään ja kesän aikana muun muassa Saksassa, Itävallassa ja Alankomaissa sähköautojen kysynnän elvyttämiseksi.
– Esimerkiksi Saksassa uuden täyssähköauton hankintaan voi saada enimmillään 9 000 euron ja ladattavan hybridin hankintaan 6 750 euron hankintatuen. Suomessa tukitaso tulisi nostaa vähintään kaksinkertaiseksi ja tuki tulisi laajentaa myös ladattaville hybrideille. Lisäksi tuki tulisi avata myös yritysten autohankinnoille ja ladattavien pakettiautojen hankintaan. Näillä toimilla voitaisiin nopeuttaa merkittävästi ladattavien autojen yleistymistä jo kuluvan vuoden aikana,toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä sanoo.
Lisää aiheesta:
Uusien autojen tilaukset romahtivat maaliskuussa
Sähköautojen myynti kaksinkertaistui viime vuonna
Uusi selvitys: Sähköautoilussa on uudenlaisia riskejä ja kolarointi tulee kalliiksi