Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Todennäköisesti sekä korjauskustannukset että onnettomuusriskit laskevat sähköautojen yleistyessä ja sähköautokannan monipuolistuessa.

Uusi selvitys: Sähköautoilussa on uudenlaisia riskejä ja kolarointi tulee kalliiksi

Liikennevakuutuskeskuksen teettämä selvitys paljastaa, että sähköautojen kolarikorjaaminen on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriauton, ja lisäksi sähköautoilla on suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen.

Liikennevakuutuskeskuksen (LVK) teettämän selvityksen mukaan sähköautojen kolarikorjaus on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. 

– Sähköautojen kolarikorjaaminen vaatii uutta ja erilaista osaamista kuin polttomoottoriautojen. Sähköautojen yleistyessä osaavan työvoiman saatavuus tulee olemaan haaste ja korjausalan koulutukset tulevat olemaan välttämättömiä, LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen sanoo.

Jos sähköauto joudutaan lunastamaan, vakuutusyhtiölle koituva lunastuskulu on polttomoottoriautoa suurempi, koska sähköautot ovat tällä hetkellä uusia ja hintaluokaltaan kalliita. Lunastuskuntoisen sähköauton korjaaminen on kallista, ja varaosina niille ei ole vielä muodostunut kysyntää sähköautokannan pienuuden ja uutuuden takia. Lisäksi ajoneuvon akun korjaaminen on hintavaa, jos se pääsee vaurioitumaan kolarissa.

Korkeampi onnettomuusriski tulee monesta tekijästä

Suurikokoisten sähköautojen polttomoottoriautoja korkeammaksi arvioitu riski joutua onnettomuuteen muodostuu LVK:n mukaan useasta tekijästä. Sähköautot kiihtyvät nopeasti ja voivat yllättää sekä kuljettajan että muut tienkäyttäjät. Toisaalta sähköauton vauhti voi myös hidastua yllättäen virran katketessa, sillä kytkintä ei ole.  Lisäksi vaikutusta voi olla muilla tekijöillä kuten teknologian tuomalla väärällä turvallisuuden tunteella, joka voi johtaa riskien ottamiseen. Lisäksi riskiin vaikuttavat ajokilometrien suuri määrä ja ajon painottuminen keskimääräistä enemmän suurkaupunkialueille. Luonnollisesti sähköajoneuvot joutuvat osalliseksi myös toisten ajoneuvojen aiheuttamiin onnettomuuksiin.

Selvityksessä keskeiseksi huomioitavaksi tekijäksi nousi myös sähköautojen latauksen turvallisuus. Akkuun kulkee ladatessa suuria virtoja pitkiä aikoja. Kaikissa kohteissa, joissa sähköautoja ladataan, tulee kiinnittää erityistä huomiota latauslaitteiden sähkö- ja paloturvallisuuteen.

Sähköautokanta painottuu tällä hetkellä suurikokoisiin autoihin, joka näkyy selvityksen tuloksissa. Mikro- ja pienautoluokassa vastaavaa onnettomuusriskiä ei ole voitu todeta.

Korkeampien korjaus- ja lunastuskustannusten sekä suuremman onnettomuustodennäköisyyden takia sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat selvityksen perusteella noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna.

– Valitettava fakta on, että sähköautovahinkojen korkeat kustannukset voivat mahdollisesti ainakin alkuvaiheessa näkyä vakuutusten hinnoissa. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että tilanne voi muuttua tulevaisuudessa, LVK:n johtaja Janne Jumppanen huomauttaa.

Selvityksen tuloksissa näkyy, että tällä hetkellä liikenteessä olevista sähköautoista suuri osa on isokokoisia ja automerkkejä on vain vähän, joka tekee aineistosta yksipuolisen.

– Perinteisen kokoisilla sähköautoilla erot polttomoottoriautoihin eivät ole yhtä suuret. Todennäköisesti sekä korjauskustannukset että onnettomuusriskit laskevat sähköautojen yleistyessä ja sähköautokannan monipuolistuessa, Jumppanen arvioi.
 

Selvityksen sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristön nykytilasta ja lähitulevaisuudesta toteutti LVK:n toimeksiannosta Gaia Consulting Oy. Selvityksessä on käytetty suomalaisen aineiston lisäksi myös Norjan, Ruotsin ja Yhdysvaltojen tietoja. Sähköautolla tarkoitetaan selvityksessä täyssähköautoja sekä ladattavia hybridejä.

Lisää aiheesta "Oma talous"