Finnair kuljetti joulukuussa 92 500 matkustajaa eli 92,0 prosenttiavähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli sen sijaan selvästi vuoden 2019 vertailukautta korkeampi.
Koronapandemianäkyi voimakkaasti Finnairin joulukuun matkustajaliikenneluvuissa.
Finnair kuljetti joulukuussa 92 500 matkustajaa eli 92,0 prosenttiavähemmän kuin vuoden 2019 vastaavalla jaksolla, mutta kuitenkin 8,8 prosenttiaenemmän kuin marraskuussa 2020.
Finnairin mukaan koronapandemian vaikutukset, mukaan lukien Suomen asettamat poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset, heikensivät edelleen kaikkia matkustajaliitännäisiä liikennelukuja. Tämänäkyi erityisesti Pohjois-Amerikan luvuissa, koska sinne ei lennetty reittiliikennettä joulukuussa.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna laski joulukuussa 90,1 prosenttiavertailukaudesta.Finnair operoi päivittäin keskimäärin 75 lentoa (pelkkää rahtia kuljettaneet lennot mukaan lukien), mikä oli 21,5 prosenttia verrattuna viime vuoden joulukuun lentomääriin. Erot kapasiteettilukujen välillä selittyvät keskimäärin lyhyemmillä lennoilla sekä pienemmillä operoiduilla lentokoneilla.
Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) laski 89,5 prosenttiavertailukaudesta. Pohjois-Amerikan kapasiteetti laski 100,0 prosenttia. Euroopan-liikenteen tarjonta laski 91,3 prosenttiaja kotimaanliikenteen kapasiteetti tippui 73,8 prosenttia.
Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli vain 12,4 prosenttia, mutta sitä tukivat vahvat rahtioperaatiot ja korkea rahdin käyttöaste. Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 50,0 prosenttiaja kotimaanliikenteen 52,2 prosenttia.
Matkustajamäärät laskivat Aasian-liikenteessä 98,3 prosenttia, Pohjois-Amerikan-liikenteessä 100,0 prosenttia, Euroopan-liikenteessä 93,3 prosenttiaja kotimaanliikenteessä 82,2 prosenttia.
Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit laskivatjoulukuussa 87,1prosenttia vertailujaksosta. Vastaavat myydyt tonnikilometrit laskivat81,0 prosenttia. Molempien lukujen lasku johtui koronapandemian vaikutuksesta reittiliikenteeseen.
Tarjotut rahtitonnikilometrit laskivat 61,6 prosenttia ja myydyt rahtitonnikilometrit vain 42,4 prosenttia, sillä ne sisältävät myös pelkät rahtilennot, joita lennettiin pääasiassa Euroopan ja Aasian sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä.
Pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen tonnit laskivat 13,4 prosenttia ja kokonaisrahti- ja postitonnit 12,2 prosenttiamarraskuusta 2020, koska kysyntä oli juhlapyhien aikana hieman heikompaa.
Lentoyhtiön mukaan juhlapyhistä huolimatta rahdin kysyntä pysyi edelleen vahvana erityisesti Aasian osalta ja rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli sen vuoksi selvästi vuoden 2019 vertailukautta korkeampi.
Finnairin lennoista89,3 prosenttia saapui joulukuussa perille aikataulussa.
Lisää aiheesta:
Matkustusrajoitukset veivät Finnairin syvään tappioon – koronakriisin jälkeen kilpailu kiristyy
Finnairilta uusi aluevaltaus – aloittaa lentoaterioiden kaupan maissa
Finnair leikkaa kulujaan – Suomessa yt-neuvotteluiden piirissä 2 800 työntekijää
Finnair teki päivässä tappiota 2 miljoonaa – sumun hälvenemistä kiitoradalta saadaan odottaa