Finnair lentää nyt vain viisi prosenttia normaalista liikenteestään. Yhtiöleikkaakulujaan jatavoittelee 80 miljoonan euron pysyviä säästöjä. Lentoliikenteen yhtiö arvioi palaavan ennalleen vasta parin kolmen vuoden kuluessa.
Finnair ilmoitti aloittavansa neuvotteluthenkilöstönsä kanssa mahdollisista lisälomautuksista. Lomautuksia koskeva yhteistoimintamenettely koskee kaikkia yhtiön noin 6100 työntekijää Suomessa. Lomautukset voivatmääräaikaisia tai toistaiseksi voimassaolevia.Suomen ulkopuolella olevan henkilöstön osalta suunnitellaan vastaavia sopeutustoimia paikallisten lakien mukaisesti.
Finnair on huhti-kesäkuussa lentänyt vain noin viisi prosenttianormaalista liikenteestään, ja lomauttanut jo henkilöstöään kevään aikana. Yhtiö aloittaa lentojen asteittaisen lisäämisen heinäkuusta alkaen, ja lentää silloin noin 30 prosenttia normaalista lentomäärästään. Vuoden lopussa yhtiö arvioi käytössä olevannoin 70 prosenttianormaalista kapasiteetista.
Viime vuonna volyymisidonnaisten kulujen osuuskoko Finnairin kustannuskannasta oli noin 60 prosenttia.
–Koronaviruksen vaikutukset muuttavat lentoliikennemarkkinaa merkittävästi myös pidemmällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä joudumme sopeuttamaan toimintaamme merkittävästi laskeneeseen kysyntäämme. Aikaisemmin julkistamiemme lomautusten lisäksi olemme tänään ilmoittaneet aloittavamme keskustelut lisäsopeutustarpeista. Suomalainen lomautuskäytäntö mahdollistaa työnantajan ja työntekijän kannalta joustavat työvoimasopeutukset tällaisissa poikkeusoloissa, Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo yhtiön tiedotteessa.
Tavoitteenapysyvät 80 miljoonan kustannussäästöt
Lisäksi Finnair tavoittelee lähes 80 miljoonan euron vuositason pysyviä kustannussäästöjä vuoden 2022 alusta.
Säästöjä etsitään muun muassa kiinteistökuluista, koneiden vuokrauskuluista, palkitsemisrakenteista, myynti- ja jakelukuluista, IT-kustannuksista sekä hallintokuluista. Lisäksi yhtiö jatkaa toimintojen tehostamista, eri asiakasprosessien digitalisointia ja automatisointia sekä neuvottelee uudelleen sopimuksia toimittajiensa ja kumppaniensa kanssa.
– Koronan jälkeisessä markkinassa menestyvät ne, jotka pystyvät sopeuttamaan kulunsa muuttunutta markkinaa ja kilpailutilannetta vastaaviksi. Finnair aikoo olla voittajien joukossa ja siksi haemme määrätietoisesti säästöjä eri kustannuseristä, Manner sanoo.
Yhtiön tämän hetken suunnitelma perustuu arvioon, jonka mukaan lentoliikenne toipuu vuoden 2019 tasolle 2-3 vuodessa.
– Mikäli kilpailutilanne tai kysyntä osoittautuisi nykyistä oletusta huonommaksi, Finnair ryhtyy tarvittaessa lisätoimiin.
Lisää aiheesta:
Finnair laskeutui 91,1 miljoonan tappioon – tulossa 500 miljoonan osakeanti
Finnairin yrityskumppaniksi kiinalainen Juneyao Air