Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Sähköautoyhtiöt ovat olleet viimeisen kahden vuoden ajan sijoittajien keskuudessa yksi kuumimmista sektoreista, minkä vuoksi koko sektorin arvostuskertoimet ovat nousseet voimakkaasti, kertoo ammattitreidaaja Jukka Lepikkö.

Sähköautojen kurssiheilunnasta tuottoa treidaajille – Tesla edelleen kärjessä

Autoteollisuuden asettamat kunnianhimoiset tavoitteet hiilineutraalin tuotannon saavuttamiseksi nostavat esiin uusia tuottomahdollisuuksia myös sijoittajille. Ammattitreidaaja Jukka Lepikön mielestä suurimpana riskinä sijoittajalle onkin nyt sijoittaa väärään yhtiöön.

Autoteollisuus on seuraavan parin vuosikymmenen aikana suurimman transformaation kohteena sitten autojen massatuotannon alkamisen jälkeen.

– Esimerkiksi Volkswagen kertoo toimittavansa vuonna 2035 Euroopassa pelkkiä sähköautoja. Tämä tarkoittaa valtavia panostuksia tuotekehitykseen sekä uusia tai uudistettuja tehtaita. Moni perinteinen autonvalmistaja tulee olemaan kovassa paineessa, kun markkinaosuuksia jaetaan uudella sähköautomarkkinalla, Jukka Lepikkö sanoo.

Sektorin osakkeiden arvo on heilunut voimakkaasti viimeisen vuoden aikana ja se on tarjonnut runsaasti pelipaikkoja lyhyellä tähtäyksellä.

– Normaalia suurempaa volatiliteettia sietävä sijoittaja voi löytää sektorilta myös pitkällä tähtäyksellä loistavia sijoituskohteita. Kohteiden valinnassa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Lyhyellä tähtäyksellä riskejä ovat myös komponentti- ja raaka-ainepula, mutta pidemmällä aikavälillä valmistuskapasiteetti joustaa tai niihin keksitään muita ratkaisuja uuden teknologian avulla.

Tesla sähköisen autoteollisuuden tiennäyttäjä

Tesla on ollut sähköautojen edelläkävijä jo vuosien ajan, mutta uutta kilpailua tunnettujen merkkien rinnalle on tulossa myös Aasiasta, etenkin Kiinasta. Yhdysvaltalaisen yhtiön osake on lähes seitsenkertaistunut viimeisen puolentoista vuoden aikana, mutta Lepikkö näkee yhtiön edelleen houkuttelevana sijoituskohteena ja yhtiön tulevaisuuden ”erittäin lupaavana”.

Tesla on Lepikön mukaan jo nyt täysverinen sähköautoyhtiö, joten sen tulevaisuutta on lisäksi helpompi ennustaa kuin esimerkiksi eurooppalaisten autoyhtiöiden, jotka ovat vasta nyt sähköistymisen alkutaipaleella.

– Yhtiö on lisäksi kasvamassa teknologiayhtiöksi, jonka toimiala on laajentumassa pelkistä autoista robotiikkaan ja tekoälyyn, joilla on potentiaali kasvaa merkityksellisiksi liiketoiminnoiksi autoliiketoiminnan rinnalle.

Perinteisillä arvostuskertoimilla tarkasteluna Tesla voi vaikuttaa kalliilta osakkeelta, mutta kasvuyhtiöiden osalta taaksepäin katsovan tuloksen tarkastelu on Lepikön mielestä väärä lähestymistapa.

– Tesla on jo todistanut pystyvänsä skaalaamaan tuotantoaan, ja liiketoiminta on kääntynyt voitolliseksi jo puolen miljoonan auton valmistusmäärällä. Sähköautomarkkinan kasvaessa tulevina vuosina Teslan toimitusmäärät tulevat kasvamaan miljooniin autoihin, tuloksen kasvaessa kymmeniin miljardeihin.

Tällöin edelleen vahvasti kasvava yhtiö ei näytä edes perinteisillä arvostuskertoimilla mitattuna lainkaan niin kalliilta, kuin tällä hetkellä.

– Teslan vertikaalinen integraatio tarkoittaa huomattavasti perinteisiä valmistajia korkeampaa tuottoa per myyty auto.

Eurooppalaisten autoyhtiöiden osalta Lepikkö on hieman varovaisemmalla kannalla, sillä perinteisten autoyhtiöiden sähköautoilumurros on vasta alkutekijöissään.

– Muutoksessa polttomoottoreista ilmastoystävällisempiin päästömuotoihin ollaan niin alkutekijöissä, että toteutukseen liittyy huomattavaa epävarmuutta, ja siten tulevia voittajia on vielä aikaista arvioida.

– Potentiaalisimmat sähköautoyhtiöt eivät tule Euroopasta.

 

 

 

Lisää aiheesta "Markkinat"