Parhaillaan käynnissä olevan Global Money Week (GMW) -kampanjaviikon aikana tuodaan esiin, miten taidot, opit, asenteet ja käyttäytymismallit talouteen ja sen hallintaan opitaan hyvin varhaisessa vaiheessa. Tämänvuotinen kampanja käynnistyi 22.3.2021 ja jatkuu viikon ajan. Suomen kampanjaa koordinoivat Talous ja nuoret TAT ja Pörssisäätiö.
GMW:n päämääränä on innostaa lapsia ja nuoria oppimaan raha-asioista, toimeentulosta ja yrittäjyydestä. CYFI aloitti kampanjan vuonna 2012, ja nyt kampanjaa koordinoi OECD:n kansainvälinen talouskasvatusverkosto (OECD/INFE). Kahdeksan kampanjavuoden aikana GMW on tavoittanut 32 miljoonaa lasta ja nuorta 174 maassa eri puolilla maailmaa.
– Mitä aikaisemmin vahvistamme lasten ja nuorten talousosaamista ja -ymmärrystä, sitä paremmin pystymme varmistamaan heidän taloudellisen itsenäisyytensä ja hyvinvoinnin. Meille TATissa on erittäin tärkeää, että pystymme kehittämään lasten ja nuorten omia taloustaitoja, jotta voimme myös mahdollistaa yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille tulevaisuudessa, kertoo Talous ja Nuoret TAT ry:n viestintäjohtaja Panu Mäenpää haastattelussa.
Kampanja keskittyy tänä vuonna digitaalisiin ratkaisuihin, koska koronapandemian takia tapahtumien järjestäminen kasvokkain ei ole mahdollista.
– Yhdessä Pörssisäätiön kanssa olemme keränneet laajaan osallistujajoukon, joka tuottaa materiaalia eri somekanaviin ja alustoille, joista niin nuoret kuin myös aikuiset voivat käydä nappaamassa itselleen esimerkiksi kouluihin opetussisältöjä. Myös vanhemmat voivat materiaalin kautta oppia, miten parhaiten puhua rahasta kotona, Mäenpää korostaa.
Kampanjan pääteemana – Learn.Save.Earn.
Kampanjan aikana tuodaan esiin sitä, että talousosaaminen ei ole pelkkää säästämistä, vaan siihen liittyy vahvasti myös sijoittaminen ja ennen kaikkea työelämään valmistautuminen ja siihen kehittäminen – on tähtäimessä sitten yksityisyrittäjyys tai työllistyminen jollekin toiselle.
– Teemaviikon sisältöön on pyritty kutsumaan tahoja, jotka toimivat vahvasti talouden, työelämän ja yrittäjyyden parissa ja olemmekin saaneet hyvän kattauksen aikaiseksi Pörssisäätiön kanssa, Mäenpää sanoo.
Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman puolestaan korostaa, että lapsille ja nuorille on tärkeää opettaa talousosaamista, koska nämä taidot usein periytyvät perheen sisällä.
– On tärkeää, että rikotaan mahdolliset negatiiviset syklit ja tarjotaan kaikille tasa-arvoinen mahdollisuus vaurastua, Snellman komppaa Mäenpään sanomaa.
Suomen Osakesäästäjät järjestää jäsenilleen koulutuksia ja on lisäksi yhteistyökumppanina mukana Lukiolaisten sijoittajakoulu -hankkeessa.
– On hienoa, ettätällaisia kampanjoita toteutetaan, sillä ne kaikki johtavat monisukupolviseen varallisuuden kertymiseen, Snellman päättää.
Pörssisäätiön Pörssikerho löytyy Clubhouse-sovelluksesta joka iltapäivä kampanjan ajan ja Talous ja nuoret TATin IG-live @yrityskylä -tilillä torstaina klo 10, jossa opettajat voivat saada tietoa siitä, miten talousosaamista voidaan kouluissa opettaa.