Sanoma on toistaiseksi selvinnyt kuivin jaloin koronakeväästä. Learningin Iddink-yritysosto kompensoi Media Finlandin liikevaihdon supistumista vuoden toisella neljänneksellä.
Sanoma konsernin vertailukelpoinen liikevaihto pieneni vuosineljänneksellä siedettävät 14 prosenttia 42 miljoonaan euroon. Puolen vuoden operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja laski 45 miljoonaan edellisvuoden 56 miljoonasta eurosta.
Yritysten ostajana ja myyjänä Sanoma on katsauskaudella toiminut vilkkaasti. Huhtiluussa Sanoma sai päätökseen Sanoma Media Netherlandsin myynnin DPG Medialle sekä Alma Median alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan oston. Hollannin toimintojen myynnistä kassaan kilahti 460 miljoonaa, ja Almalle maksettiin muun muassa Aamulehdestä ja Satakunnan kansasta 115 miljoonaa euroa. Heinäkuussa Sanoma kertoi lisäksi myyneensä Oikotie-kauppapaikan norjalaiselle Schibstedille 185 miljoonalla.
Sanoma siis luopui virtuaalisesta kauppapaikasta, osti vakiintuneita perinteisiä sanomalehtiä ja keräsi operaatiosta 75 miljoonan sievän voiton. Kauppa olisi kelvannut Sanoman neloskanavalla esiintyvälle huutokauppakeisarillekin.Oikotie olisi varmaan kelvannut Almallekin, mutta 185 miljoonaa pelkästään kilpailijan ulos ostamiseksi olisi ollut liikaa, ja ehkä kilpailuviranomaisillakin olisi ollut sanottavaa, jos Oikotie ja Etuovi olisivat päätyneet saman katon alle. Schibsted puolestaan viestitti kaupalla olevansa tosissaan Suomen digitaalisen kaupan markkinoilla. Ennestään omistamansa tori.fi ja Oikotie muodostavat Alma Median digipalveluille kovan kilpailijan.
Sanomalle operaatiot tuottivat muhkean kassan. Puolivuotiskatsauksessaan konserni raportoi, että sillä on käytettävissään 400-500 miljoonaa euroa ”tuleviin yritysostoihin, jotka tulevat painottumaan erityisesti oppimisliiketoiminnan kasvattamiseen.”Toimitusjohtaja Susan Duinhoven on olosuhteisiin nähden tyytyväinen Sanoman alkuvuoteen.
– Meillä on ollut hyvä alkuvuosi huolimatta koronaviruspandemian vaikutuksista. Viime kuukausien poikkeuksellisista ajoista huolimatta olemme toteuttaneet aktiivisesti pitkän aikavälin strategiaamme.
Tehdyt yrityskaupat mahdollistavat Duinhovenin mukaan keskittymisen Sanoman strategian mukaisiin toimintoihin, Learningiin ja Media Finlandin ydinliiketoimintoihin.
– Media Finlandin tilausmyynti kasvoi jälleen vuosineljänneksen aikana digitaalisten tilausten vahvan kasvun myötä. Helsingin Sanomien kokonaistilaajamäärä kasvoi kuusi prosenttia, Duinhoven kehaisee.
Learningin osalta koronaviruspandemia näkyi Duinhovenin mukaan digitaalisten oppimisalustojen käyttäjien kasvuna toisella vuosineljänneksellä, kun kouluissa sovellettiin etäopetusta.
– Koronaviruspandemia on vaikuttanut vain vähän Learningin liiketoimintaan ja tulokseen. Syyskuussa 2019 tehdyn Iddinkin yritysoston jälkeen näemme nyt ensimmäistä kertaa, että osa normaalista toisen vuosineljänneksen oppimateriaalimyynnistämme Hollannissa ja Belgiassa raportoidaan konsernin sisäisenä myyntinä jakelijana toimivalle Iddinkille. Tämä siirsi merkittävän osan raportoidusta myynnistä ja tuloksesta toiselta kolmannelle vuosineljännekselle, kohti lukuvuoden alkua.
Learningin liiketoiminta etenee Duinhovenin mukaan kohti joulukuussa 2019 julkistettuja vuoden 2020 tavoitteita, noin 500 miljoonan euron liikevaihtoa ja noin 20 prosentin operatiivista liikevoittoprosenttia ilman hankintamenojen poistoja.Mediatoimintojen epävarmojen näkymien takia konserni ei kuitenkaan täsmennä koko vuoden ennustettaan, mutta lupailee tiedotteessaan palata asiaan myöhemmin kuluvan vuoden aikana.
Sanoma Oyj, Puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2020
Lisää aiheesta:
Sanoma antoi tulosvaroituksen – mainostulot ehtyvät, kesän tapahtumat vaakalaudalla
Nämä osakkeet saattavat hyötyä ”stay-at-home” taloudesta