"Olen täysin vakuuttunut, että Marimekko selviää tämän kriisin yli vahvana", toimitusjohtajaTiina Alahuhta-Kasko vakuuttaa.
Marimekon liikevaihto laski kahdeksan prosenttia viime vuoden vertailujaksosta jääden 24,9 miljoonaan euroon.
– Vuoden 2020 alussa tuskin kukaan osasi arvata, millaisessa tilanteessa olemme eläneet viimeiset kuukaudet. Alkuvuonna Manner-Kiinassa ja Hongkongissa liikkeet sulkenut koronavirus eteni nopeasti kaikkialle ja tyrehdytti maaliskuussa asiakasvirrat myös Marimekon muilla markkinoilla,toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko sanoo.
Liikevaihtoa leikkasi erityisesti tukkumyynnin vähentyminen Aasian-Tyynenmeren ja EMEA:n alueilla.
– Suomessa sekä vähittäis- että tukkumyynti kasvoivat ja liikevaihto nousi 6 prosenttia, mutta kansainvälinen myynti laski 21 prosenttia, kun erityisesti tukkumyynti supistui niin Aasian-Tyynenmeren kuin EMEA:n alueella ja lisenssituotot jäivät vertailukaudesta, jolloin tuottoja kertyi lähinnä Pohjois-Amerikassa.
Hyytynyt myynti ja heikentynyt myyntikate sai liikevoiton laskemaan vertailujaksosta 53 prosenttia jääden 1,2 miljoonaa euroon.
– Vaihdoimme ensimmäisellä neljänneksellä Suomessa sijaitsevan päävaraston toiminnasta vastaavaa kumppania vahvistaaksemme logistiikkaprosessiemme ketteryyttä ja kilpailukykyämme sekä tukeaksemme kansainvälistyvää liiketoimintaamme ja erityisesti verkkokauppaamme. Päävaraston muutto aiheutti odotetusti kertaluonteisia kustannuksia, ja lisäksi logistiikkakustannukset kasvoivat maaliskuussa oman vähittäismyynnin siirryttyä verkkokauppaan.
Koronaviruspandemia sai maaliskuussa Marimekon sulkemaan omat vähittäismyymälänsä Suomessa, Skandinaviassa, Saksassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Samallakampanjointia siirrettiin vahvasti verkkoon.
– Tuotteidemme kysyntä verkossa ylitti odotuksemme selvästi, ja tämä yhdessä pandemian aiheuttamien logististen haasteiden kanssa siirsi toimituksia toiselle neljännekselle niin, että vähittäis- ja tukkumyyntiä jäi yhteensä tulouttamatta ensimmäiselle neljännekselle noin miljoona euroa.
– Katsauskauden jälkeen toukokuussa olemme vähitellen voineet avata myymälöitämme uudestaan tarkkoja terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä varotoimia noudattaen ja ryhtyä purkamaan määräaikaisia lomautuksia.
Toistaiseksi tarvitaan sumutorvea
Aasian-Tyynenmeren alue on Marimekon toiseksi suurin markkina Suomen jälkeen. Japani on yhtiölle merkittävin maa tällä alueella, ja myymälät siellä ovat yhä tilapäisesti suljettuina.
– Teemme päättäväisesti töitä koronaviruskriisitilanteen hallitsemiseksi ja suunnittelemme tulevia toimenpiteitämme erilaisten skenaarioiden pohjalta, Tiina Alahuhta-Kasko toteaa.
– Olemme aloittaneet kiinteiden kulujen kunnianhimoisen säästöohjelman ja uudelleenarvioineet investointejamme kassavirran tukemiseksi, neuvotelleet omien vähittäismyymälöidemme vuokranantajien kanssa mahdollisista vuokrien alennuksista ja maksuaikatauluista sekä työskentelemme aktiivisesti ostojen, tuotevirran ja varastojen mukauttamiseksi uuteen tilanteeseen.
– Rakennamme myös varasuunnitelmia toimitusketjussamme tuotannon ja logistiikan jatkuvuuden varmistamiseksi. Kriisin pitkittymisen varalta olemme turvanneet lisärahoituksemme. Tuemme partnerivetoisia Aasiassa sijaitsevia avoinna olevia Marimekko-myymälöitä kriisistä toipumisessa.
Ohjeistuksensa yhtiö perui maaliskuussa ja täsmentää sitä vasta, kun koronapandemian vaikutuksia voidaan arvioida luotettavammin.
”Koronaviruspandemialla tulee olemaan merkittävä negatiivinen vaikutus Marimekon liikevaihtoon ja kannattavuuteen vuonna 2020. Nopeasti muuttuvan tilanteen vuoksi tarkkaa arviota vaikutuksista liiketoimintaan ei ole parhaillaan mahdollista antaa.”
Marimekko osavuosikatsaus Q1/2020
Lisää aiheesta:
Marimekko perui näkymänsä – omat myymälät kiinni myös Suomessa
Inderes: Helsingin pörssissä odotettavissa joukko negatiivisia tulosvaroituksia
Naiset ovat taitavia osakepoimijoita
Joulumyynti siivitti – Marimekon tulos on yhtä hymyä
Videolla toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoo Inderesin analyytikko Petri Kajaanin haastattelussa, miten COVID-19-pandemia on vaikuttanut Marimekon liiketoimintaan ja mitä toimia yhtiö on tehnyt sen negatiivisten vaikutusten minimoimiseksi. Kesto: 20:48