"Olemme onnistuneet vastaamaan verkkokaupan kasvuun kilpailijoita paremmin", pääjohtaja Mikko Helander toteaa.
Keskon liikevaihto nousihuhti-kesäkuussa 2 815 miljoonaa euroon vuodentakaisesta 2 781 miljoonasta eurosta. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 155,2 miljoonaa euroa, kun se vuosi sitten samaan aikaan oli 122,5 miljoonaa euroa.
Tammi-kesäkuussaliikevaihto kasvoi kolme prosenttia viime vuoden vertailujaksosta ollen 5 355,0 miljoonaan euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto nousi 220,3 miljoonaan euroon vuodentakaisesta 179,9 miljoonastaeurosta.
Osakekohtainen tulos nousi alkuvuonna 0,32 eurosta 0,27 euroon.
– Annoimme heinäkuussa positiivisen tulosvaroituksen, sillä kehitys rakentamisen ja talotekniikan kaupassa eri toimintamaissa sekä päivittäistavarakaupassa on ollut koronaepidemian aikana ennakoitua vahvempaa, pääjohtaja Mikko Helander sanoo tiedotteessa.
Huhti-kesäkuussa verkkokaupan osuus Keskon päivittäistavaramyynnistä nousi yli neljään prosenttiin.
– Ruoan vähittäismyynti kasvoi huhti-kesäkuussa 12,3 prosenttia, ja markkinaosuuden kasvu jatkui entistä vahvempana. Myynti kasvoi kaikissa K-ruokakauppaketjuissa sekä verkkokaupassa. Ruoan verkkokaupan kasvu oli kesäkuussa edelleen yli 500 prosenttia, ja olemme onnistuneet vastaamaan nopeaan kysynnän kasvuun kilpailijoita paremmin.
– Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa systemaattinen strategian toteutus ja hyvä markkinatilanne toivat ennätystuloksen. Liikevaihto kasvoi voimakkaasti, ja tulos nousi uudelle tasolle. Yritysasiakaskauppa sekä rautakaupassa että Onnisella jatkui vahvana. Myös kuluttajamyynti kasvoi selvästi ennakoitua enemmän.
– Hyvä myynnin kasvu on kompensoinut foodservice-liiketoiminnan liikevaihdon laskun.
Alkuvuonna Keskon liikevaihto laski selvästi myös autokaupassa.
– Katsauskauden loppua kohden liikevaihdon lasku kuitenkin taittui ja myynti kääntyi kasvuun. Huolto- ja varaosapalveluiden myynti pysyi hyvänä koko katsauskauden. Omien merkkiemme yhdistetty henkilö- ja pakettiautojen markkinaosuus nousi kesäkuussa 18,5 prosentiin, ja Volkswagen nousi markkinajohtajaksi.
– Kassavirran varmistamiseksi olemme sopeuttaneet kustannuksia laaja-alaisesti ja myös investoinnit, pois lukien yritysostot, sopeutetaan noin 200 miljoonaaneuroon. Tämän lisäksi olemme kiinnittäneet erityistä huomiota rahoituksen saatavuuteen ja myyntisaamisten turvaamiseen.
Kasvua uusilla yrityskaupoilla
Heinäkuussa yhtiö kertoi ostavansa Oslon alueen johtavan rautakauppaketjun.
– Carlsen Fritzøen 25 myymälää Oslonvuonon alueella täydentävät erinomaisesti Byggmakker-rautakauppojen verkostoa.
Yhtiö kertoo myös Baltian rauta- ja sisustuskauppaSenukain myynnin ja kannattavuuden toipuivat nopeasti koronaepidemian aiheuttamista vaikeuksista.
– Jatkamme huhtikuussa ilmoittamaamme strategista tarkastelua Baltian ja Valko-Venäjän liiketoiminnoissa.
Kesko on ehdottanut UAB R Investicijalle neuvotteluita Kesko Senukain omistusrakenteen muuttamiseksi. Vaihtoehtoina ovat esimerkiksiyhtiön jakaminen: Kesko ostaa yhtiön kokonaan itselleen tai Kesko myy oman omistusosuutensa.
Vaikka koronatilanne on parantunut Keskon toimintaa eri maissa, yhtiä painotttaa, että epidemian kehittymistä ja sen vaikutusta talouteen on edelleen vaikea ennustaa.
Yhtiö arvioi vuonna 2020 jatkuvien toimintojen vertailukelpoisen liikevoiton olevan haarukassa 430–510 miljoonaa euroa. Aiemmin yhtiö arvio jatkuvien toimintojen vertailukelpoisen liikevoiton olevan haarukassa 400–450 miljoonaa euroa. Vallitsevasta epävarmuudesta johtuen vuoden 2020 tulosohjeistuksen vertailukelpoisen liikevoiton vaihteluväli on edelleen suuri.
Lisää aiheesta:
Koronakeväänä kodit ovat kunnostuneet – Kesko ja Tikkurila korjaavat potin
Kesko vahvistaa asemiaan Norjassa ostamalla rautakauppayhtiö Carlsen Fritzøe Handelin
Keskon myynti kasvoi maaliskuussa – vain autokauppa sukelsi