Fiskarsin verkkokauppa kasvoi kaksinumeroisin luvuin heinä-syyskuussa. Koronapandemiasta huolimatta yhtiön liikevaihto jaliikevoitto nousivat huomattavasti viime vuodesta.
Fiskarsin vertailukelpoinen liikevaihto nousi heinä-syyskuussa 266,7 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 249 miljoonasta eurosta.
Samaan aikaan yhtiön käyttämä tunnusluku, vertailukelpoinen ebitakasvoiviime vuoden vertailujakson 13,4 miljoonasta eurosta 39,3 miljoonaan euroon. Osakekohtainen tulos nousi vertailujakson 0,04 eurosta 0,33 euroon.
Tammi-syyskuussa vertailukelpoinen liikevaihto nousi vuodentakaisesta 3,3 prosenttia ollen 802,9 miljoonaaeuroa.
Samalla aikaanvertailukelpoinen ebitakasvoi 56,3 prosenttiaja oli 86,8miljoonaaeuroa. Osakekohtainen tulos nousi 40,5 prosenttia ollen 0,53 euroa.
Fiskars palautti maaliskuussa perutut näkymänsä lokakuun alkupuolella ja odottaa konsernin vertailukelpoisen ebitankasvavan vuodesta 2019.
Verkkokauppa kasvoi kaksinumeroisin luvuin
– Etenimme hyvin strategisten prioriteettimme osalta, sillä oma verkkokauppa jatkoi kasvuaan vahvoin kaksinumeroisin luvuin kaikilla liiketoiminta-alueilla. Samoin laajentuminen Kiinassa Wedgwood-brändin voimin eteni suunnitelmien mukaisesti ja kasvu jatkui vahvana, Fiskars Groupin väliaikainen toimitusjohtaja Sari Pohjonen sanoo yhtiön tiedotteessa.
Pohjonsen mukaan valtaosa yhtiön nyt käyttömistä säästötoimenpiteistä on väliaikaisia eikä niitä voida sellaisenaan jatkaa pitempään.
– Toisaalta parantuneeseen kannattavuuteen on vaikuttanut myös pitkän aikavälin tehostamistoimet, ja nämä muutosohjelmat jatkuvat suunnitelmien mukaisesti.
Terra-liiketoimintayksikön kehitys jatkui positiivisena ja liikevaihto kasvoi suotuisien sääolojen ja puutarhakategorian uuden jakelun tukemana. Myös Crea-liiketoimintayksikössä saksi- ja askartelukategorian kysyntä kasvoi ihmisten viettäessä enemmän aikaa kotona.
– Molempien liiketoimintayksiköiden vertailukelpoinen EBITA parani merkittävästi.
Vita-liiketoimintayksikössä haastava markkinatilanne jatkui, sillä myymälöiden asiakasmäärät pysyivät alhaisina.
– Vastatuulesta huolimatta olen tyytyväinen siihen, että verkkokauppa kasvoi ja vertailukelpoinen EBITA nousi. Kannattavuuden paranemista tukivat kustannussäästöt ja myynnin suotuisampi tuotejakauma.
Vuoden viimeinen neljännes on yhtiölle kausiluonteisesti tärkein.
– Erityisesti lahjasesonki voi tuoda mukanaan riskejä sekä mahdollisuuksia, riippuen monesta tekijästä, kuten liikkumisrajoituksista, liikkeiden sulkemisista sekä muutoksista kuluttajien luottamuksessa.
Fiskars Q3/2020 osavuosikatsaus (pdf)
Lisää aiheesta:
Fiskars selvisi säikähdyksellä koronakeväästä
Fiskarsin uudeksi toimitusjohtajaksi Nathalie Ahlström Fazerilta
Fiskars aloittaa Fortumin kevään innovaation Vipu-kahvan tuotannon
Fiskarsin tulosvaroitus: tilanne muuttuu nopeasti, arvioidut riskit ovat toteutumassa