Stockmann jää Luottamus & Maine 2022 -tutkimuksessa viimeiseksi 81 pörssiyhtiön joukossa. Yhtiön toimitusjohtaja Jari Latvanen pitää tulosta odotettuna.
– On päivän selvää, että Stockmannin vaikeat vuodet ovat tehneet tehtävänsä. Stockmannin brändin tuntee 97 prosenttia suomalaisista, mutta olemmeko kyenneet maksamaan osinkoa? Emme ole. Onko yrityssaneeraus luottamusta herättävä. Ei ole, Latvanen luettelee.
Stockmannin kokonaistulos kuitenkin kohentuu viime vuodesta. Se heijastaa osaltaan yhtiön käännettä, joka nähtiin alkuvuodesta vahvana kurssikehityksenä.
– Alkuvuoden parantunut tulos ja kurssikehityksemme vastoin yleistä markkinaa näyttävät kasvattaneen sijoittajien kiinnostusta yhtiötä kohtaan. Meillä on nyt noin 45 000 yksityissijoittajaa, Latvanen jatkaa.
Hänen mukaansa Stockmannin maineen ja luottamuksen käänteen kannalta keskeistä on, että yhtiö onnistui selviämään velkataakastaan ja kehittyi koronan aikana aikaisempaa ketterämmäksi yhtiöksi, jonka reagointi- ja sopeutumiskyky nousivat uudelle tasolle.
– Esimerkiksi verkkokauppamme kehittyi koronan aikana hurjasti, jos katsoo lähtötilannetta vuonna 2019. Meiltä vaaditaan jatkuvaa tilanneherkkyyttä, jotta kykenemme toimimaan muutoksessa. Se on tämän päivän normi, ettei mikään ole pysyvää tai ennustettavaa.
Kaikki ei mennytkään verkkoon
Tuloksentekokykynsä Stockmann laskee verkkokaupan ja kivijalan yhdistelmän varaan.
– Ennen koronaa puhuttiin, kuinka kaikki siirtyy verkkokauppaan. Tänä vuonna on nähty, että se ei todellakaan pidä paikkaansa. Verkkokauppa kasvaa, mutta asiakkaat ovat palanneet myös kivijalkaan.
Latvasen mukaan Stockmannin yksi kehityskohde on monikanavainen viestintä. Yhtiön on onnistuttava tavoittamaan asiakkaansa digitaalisissa kanavissa. Tätä kautta syntyy myös näkemys asiakkaiden tarpeista.
– Kanavien määrän vuoksi kontaktin saaminen on aikaisempaa vaikeaa. Olen ylpeä siitä, miten henkilöstömme on sitoutunut tekemään tätä muutosta, Latvanen päättää.
Näin tutkittiin
Luottamus & Maine 2022 -tutkimuksessa selvitettiin 81:n suomalaisen pörssiyhtiön maine yksityissijoittajien keskuudessa. Tutkimuksessa olivat mukana large- ja mid cap -yhtiöt. Tutkimuksessa yhtiöiden mainetta arvioidaan kahdeksan osatekijän avulla: hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.
Kyselytutkimukseen vastasi 16 847 suomalaista yksityissijoittajaa.