Hissiyhtiö Kone niittää mainetta ympäri maailmaa. Talousjohtaja Ilkka Haran mukaan kaikki lähtee työntekijöistä. Sijoittajat tosin löytävät yhtiön toiminnasta myös aihetta kritiikkiin.
Hissiyhtiö Kone on vuosi toisensa jälkeen keikkunut erilaisten mainetutkimusten kärjessä. Nyt se on Suomen Osakesäästäjien, Pörssisäätiön ja T-Median pörssiyhtiöiden mainetutkimuksessa kirkkaasti large cap -yhtiöiden kärjessä ainoana erinomaisen keskiarvon saaneena yhtiönä. Mid cap -yhtiöistä sen ohittavat ainoastaan Revenio ja Ponsse.
Koneen talousjohtaja Ilkka Haran mukaan selkeä visio ja missio auttavat johtamaan yhtiötä.
– Kun loppujen lopuksi katsomme strategisia tavoitteitamme, ensimmäisen asia on, että olemme erinomainen työnantaja, ja toinen, että meillä on uskollisimmat asiakkaat. Se kertoo paljon siitä, mikä meille on tärkeintä. Joka päivä 60 000 konelaista auttaa yli puolta miljoonaa asiakasta. Jos teemme sen hyvin, lopputulos on se, että se toivottavasti vaikuttaa positiivisesti maineeseen.
Kone sai mainetutkimuksessa erinomaisen arvosanan viideltä osa-alueelta: taloudesta, johdosta, innovaatioista, tuotteista ja palveluista sekä työnantajamielikuvasta. Vastuullisuudessa, vuorovaikutuksessa ja hallinnossa sen arvioitiin suoriutuvan hyvin. Talouden osalta Kone pitää tutkimuksen kärkipaikkaa huimalla keskiarvolla 4,67.
Maine on lopputulos asioista, joita teemme joka päivä.
– Olemme hyvin pitkään panostaneet asioihin, jotka vievät eteenpäin kykyämme luoda arvoa asiakkaillemme. Olemme panostaneet innovaatioihin, tuotteiden kehittämiseen, omien toimintatapojemme kehittämiseen ja tehneet työtä systemaattisesti. Sen kautta olemme pystyneet kehittämään Konetta myös taloudellisesti oikeaan suuntaan, talousjohtaja Hara kuvailee.
Koneella on taustallaan vahva perheomistus. Hara uskoo, että perheyhtiötausta tuo pitkäjänteisyyttä ja jatkuvuutta, mutta samaan aikaan pörssiyhtiönä toiminta on läpinäkyvää. Se tuo osaltaan turvaa asiakkaille.
– Maine on lopputulos asioista, joita teemme joka päivä. Käytämme paljon aikaa siihen, että ymmärrämme, miten asioita teemme. On tärkeää, että meillä on hyvä tuntuma mutta myös dataa ja näkyvyyttä kykyymme toimia asiakkaiden hyväksi.
Maine on tärkeä myös kasvumarkkinoilla
Vastuullisuuden saralla pitkään töitä tehnyt Kone tavoittelee omien operaatioiden osalta hiilineutraaliutta vuonna 2030.
– Olemme pitkään tehneet vastuullisuuden saralla kovasti töitä. Nyt uuden strategian myötä nostimme tavoitetta huomattavasti, ja meillä on alallemme selkeästi kunnianhimoisimmat tavoitteet.
Yhtiön strategisiin tavoitteisiin kuuluu muutenkin eettinen ja kestävä toiminta.
– Teemme myös paljon diversiteetin puolesta töitä ja haluamme olla yhtä moninaisia kuin asiakkaamme.
Haran puheessa kaikki palaa aina työntekijöihin. Koneen palveluksessa on 60 000 työntekijää, joista kolmannes on Kiinassa. Kiina on jo pitkään ollut yhtiölle tärkeä kasvumarkkina.
– Se tarkoittaa, että meille on vielä tärkeämpää, että ihmiset haluavat tulla töihin meille. Työtämme on arvostettu myös yhtiön ulkopuolella, ja esimerkiksi Kiinassa olemme saaneet paljon tunnustuksia siitä, että olemme hyvä työpaikka. Se on tietysti vain yksi mittari mutta kertoo, että joitakin asioita on viety oikeaan suuntaan. Kiina ei ole sinänsä yhtään erilainen kuin muutkaan paikat, siellä meidän kasvu vain on ollut hyvin nopeaa viime vuosina.
Haasteet piilevät vuorovaikutuksessa
Hara uskoo vankasti Koneen kykyyn uudistua. Tälläkin hetkellä käynnissä on useita muutosohjelmia, ja yhtiön muutamassa Suomessa toimivassa yksikössä on meneillään yt-neuvottelut. Kone on onnistunut vakuuttamaan sijoittajat vakaalla kyvyllään tehdä tulosta ja lunastaa lupauksia, ja Hara uskoo, että sijoittajat ymmärtävät uudistusten tarpeen.
Tutkimuksessa Kone on ainoana erinomaisena large cap -yhtiönä harvinainen poikkeus, mutta vuorovaikutuksessa silläkin olisi roimasti parannettavaa. Yksikään tutkimuksen yhtiöistä ei onnistunut vuorovaikutuksessa erinomaisesti. Hara näkee sijoittajaviestinnässä paljon mahdollisuuksia.
– Vuorovaikutus on toisaalta alue, jossa ei ikinä voi olla erinomainen. Aina voi tehdä vähän paremmin ja viedä asioita eteenpäin. Uusien teknologioiden kautta vuorovaikutus sijoittajien suuntaan on luonut myös paljon mahdollisuuksia. Mekin käytämme nykyään myös uusia kommunikaatiomuotoja, kuten podcasteja ja muita medioita, jotka lisäävät mahdollisuutta ymmärtää, mitä olemme tekemässä.
Haaste tehdä hyviä asioita ja pitää lupaukset on yhtä suuri kaikille.
Maine rakentuu Koneella päivittäisten onnistumisten ja lupausten lunastamisen varaan. Haran mukaan sama on mahdollista kaikille yhtiöille koosta riippumatta.
– Uskon, että se, että teemme hyvää työtä, pätee yhtä lailla pieniin ja suuriin yrityksiin. Haaste tehdä hyviä asioita ja pitää lupaukset on yhtä suuri kaikille. Large cap -yhtiössä vaaditaan vain enemmän ihmisiä ymmärtämään, mikä se suunta on.
Pörssiyhtiöiden mainetutkimukseen osallistui touko–kesäkuussa 7 251 suomalaista yli 15-vuotiasta yksityissijoittajaa. Sijoittajat arvioivat yhtiöitä viisiportaisen asteikon (1–5) avullakahdeksalla eri osa-alueella.
Lue mainetutkimuksen tulokset Viisaan Rahan numerosta 6/2021
T-Median vanhempi asiantuntija Hanna-Mari Aula, Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman sekä entinen salkunhoitaja Mika Heikkilä kertovat lehdessä, miksi maineella on väliä ja mihin yhtiöiden kannattaa nyt kiinnittää huomiota.
Etkö ole vielä jäsen? Liity jäseneksi täältä, ja pääset lukemaan Viisaan Rahan digilehden heti.