Viisaan Rahan Talouden tulkit -sarjassa asiantuntijat ruotivat talouden ja sijoittamisen ajankohtaisia ja ajattomampia ilmiöitä sekä kertovat omista kokemuksistaan.
Tällä kertaa kysyimme talouden tulkeilta, miten he arvioivat kiertotalouden ja vastuullisen kuluttamisen vaikuttavan yritysten arvonmuodostukseen.
”Jokaisen yrityksen täytyy huomioida nämä. Täytyy pohtia niiden tarjoamia mahdollisuuksia, kuluttajatrendejä sekä myös kilpailija-analyysissa seurattava, että ei jää jälkeen. Vastuullisuus on megatrendi, joka vaikuttaa sijoittajien päätöksiin ja siten myös yritysten päätöksiin.”
Lippo Suominen, päästrategi, OP
”Kiertotalous on tavallaan monille yrityksille haastavaa. Kiertotalouden perusajatukseen kuuluu, että tuotteiden elinkaari pitenee. Toisin sanoen halutaan, että kuluttaja ostaa vähemmän. Jos yrityksen tehtävä on myydä jotain, haluaa se lähtökohtaisesti myydä mahdollisimman paljon, eikä yhteisomistus tai tuotteiden korjaaminen paranna myyntiä. Toki tämä voi synnyttää uusia liiketoimintamahdollisuuksia esimerkiksi tuotteiden kierrätyksessä tai korjaamisessa. Kiertotalous hyödyttää yritystä, jos se voi esimerkiksi käyttää jätettä tai jotain sivuvirtoja omissa prosesseissaan raaka-aineina. Tämä on monesti win-win-tilanne.”
Mika Leskinen, sijoitusjohtaja, S-Pankki
”Pidemmällä aikavälillä vaikutus voi olla positiivinen, mikäli yritykset pystyvät esim. käyttämään uudelleen vanhoja materiaaleja. Toki se vaatii ensin investointeja teknologiaan. Vastuullinen kuluttaja on valmis maksamaan hieman enemmän vastuullisesti tuotetusta tuotteesta, jonka valmistuksessa on minimoitu tarvittava uusien raaka-aineiden, veden ja energian määrä.”
Hertta Alava, senioristrategi, Nordea