Osakkeiden hakutyökalut ovat helppokäyttöisiä apuvälineitä mielenkiintoisten sijoituskohteiden etsinnässä. Yhtiöiden kertaluontoiset tapahtumat voivat kuitenkin antaa turhan ruusuisen kuvan. Screener-työkalut toimivatkin lähinnä syvällisemmän tutkimisen lähtöpisteenä.
Osakkeiden hakutyökalut ovat helppokäyttöisiä apuvälineitä mielenkiintoisten sijoituskohteiden etsinnässä. Yhtiöiden kertaluontoiset tapahtumat voivat kuitenkin antaa yhtiöstä turhan ruusuisen kuvan, joten screener-työkalut toimivatkin lähinnä syvällisemmän tutkimisen lähtöpisteenä.
Erilaisia hakutyökaluja löytyy hakusanoilla stock screener. Yksi esimerkki on Finviz.com-sivustoa, mutta vastaavia maksuttomia palveluita löytyy myös sivustoilta finance.yahoo.com sekä marketwatch.com. Myös Microsoftin tekoälyavustaja Copilot osaa kysyttäessä antaa esimerkkejä hakukriteerit täyttävistä yhtiöistä. Lähteenään Copilot käyttää esimerkiksi Yahoo Financea.
Hakutyökaluun tulisi syöttää mieluisat parametrit, jotta tuhansien osakkeiden joukosta löytyisi potentiaalisia helmiä. Osakepoimijan kestokysymys on, miten tunnistaa yhtiön kestävä kilpailuetu. Yhden väitteen mukaan kilpailuetu näkyy korkeana katteena. Vastaväitteenä voi nostaa esiin Walmartin ja Costcon tapaiset vähittäiskauppajätit, jotka pärjäävät kilpailussa juuri siksi, että ne pystyvät myymään tuotteita matalilla katteilla.
Monenlaisia mittareita
Yhtiön kannattavuutta voi mitata useilla erilaisilla mittareilla, kuten myyntikate-, käyttökate- ja nettotulosprosentilla. Myyntikate tarkoittaa rahasummaa, joka jää jäljelle tuotteen valmistamiseen tai tarjoamiseen liittyvien suorien kulujen vähentämisen jälkeen. Korkean myyntikateprosentin yhtiöiden liikevaihdon kasvu näkyy vahvasti tuloskasvuna, mikäli ne pystyvät lisäämään liikevaihtoaan ilman, että niiden kiinteät kulut samalla kasvavat. Esimerkiksi monilla pilvipalveluita tarjoavilla firmoilla on erittäin korkeat myyntikatteet, mutta toisaalta asiakkaiden houkuttelu edellyttää mittavia tuotekehityspanoksia ja korkea kannattavuus houkuttaa alalle jatkuvasti uusia tulijoita, joten kilpailu asiakkaista on kovaa.
Korkea myyntikate voi antaa osviittaa tuloksen kasvupotentiaalista. Liikevoittomarginaali puolestaan on yksi mahdollinen tapa vertailla erilaisella pääomarakenteella tai eri veroalueilla toimivia yhtiöitä keskenään. Liikevoitto ei kuitenkaan ole sijoittajille jakokelpoista rahaa, sillä sitä ovat jakamassa myös yhtiön mahdolliset velkojat sekä verottaja. Katse kääntyykin nettotulokseen.
Kannattavuutta kuvaavat suhdeluvut eivät sinällään kerro yrityksen tuloksentekokyvyn tulevaisuudesta. Esimerkiksi lääkeyhtiöillä menestyslääkkeiden patenttien päättymiset voivat pienentää merkittävästi alan yhtiöiden liikevaihtoa ja tulosta. Teknologiayhtiöillä kilpailijat voivat kehittää houkuttelevampia tuotteita. Kuluttajatuotebisneksessä kulutustottumukset voivat muuttua. Tunnuslukuja suodattimina käyttäen on kuitenkin mahdollista löytää mielenkiintoisia yhtiöitä.
Tämä on lyhennetty versio jutusta, jonka voit lukea kokonaisuudessaan Viisaan Rahan numerosta 7/2024.
Kirjoittaja julkaisee myös omaa ulkomaille sijoittamista käsittelevää verkkopalvelua Rikastin.fi.