Nuoret sijoittajat oppivat sijoittamisesta eniten sosiaalisesta mediasta, selviää OP Ryhmän kyselytutkimuksesta. Sijoitusvinkkejä kannattaa tarkastella kriittisesti.
Nuoret sijoittajat oppivat sijoittamisesta eniten sosiaalisesta mediasta. OP Ryhmän teettämän kyselyn mukaan 16–25-vuotiaista suomalaissijoittajista 44 prosenttia on kuullut tai oppinut sijoittamisesta eniten somesta. Vanhemmissa ikäryhmissä sosiaalisen median osuus on paljon pienempi.
− Sosiaalinen media tarjoaa nuorille monia samaistuttavia sijoitusalan vaikuttajia, mutta myös yltiöoptimistisia tarinoita onnistuneista sijoituksista. Sosiaalisen median sijoitusvinkkejä onkin syytä tarkastella kriittisesti. Somen informaatiotulvan keskellä on olennaista tehdä oma sijoitussuunnitelma realistisin odotuksin ja pitäytyä siinä, sanoo OP:n sijoittamisen ja säästämisen asiantuntija Tiina Routamaa.
Vanhemmat ikäryhmät oppivat ja kuulevat sijoittamisesta eniten pankeilta. Myös perinteisen median osuus on nuoriin verrattuna suuri. Nuorista sijoittajista vain noin joka viides sanoo kuulleensa tai oppineensa sijoittamisesta eniten median kautta.
Somen lisäksi nuoret oppivat sijoittamisesta paljon lähipiiriltään. Nuorista sijoittajista 35 prosenttia kertoo kuulleensa tai oppineensa sijoittamisesta eniten vanhempien kautta.
− Olen iloinen, että some tarjoaa maksutta paljon hyvää tietoa sijoittamisesta, jolloin sijoittamisen oppiminen ei jää vain lähipiirin tiedon varaan. Näen somen sijoittamisen kannalta tasa-arvoistavana paikkana, Routamaa sanoo.
Sijoitusneuvoja varauksella
Somessa tai missään muuallakaan jaettaviin sijoitusneuvoihin ei kannata uskoa sokeasti. Kalifornialaisen ja teksasilaisen yliopiston sekä sveitsiläisen Finanssi-Instituutin tuore tutkimus kertoo, että mitä enemmän somessa vaikuttavalla finfluencerilla on seuraajia, sitä huonompia neuvoja hän jakaa.
Aalto-yliopiston rahoituksen professori Elias Rantapuska huomauttaa Viisaassa Rahassa (6/2023), että oikeasti kiinnostavaa olisi se, mitä julkisuudessa ei kerrota.
− Esimerkiksi yrittäjien haastatteluissa kiinnostavimpia ovat ne tapaukset, joissa oli jotain isoa tulilla, mutta se ei mennyt putkeen. Niistä oppisi paljon enemmän, Rantapuska kommentoi.
Hän on myös verrannut finfluencereita käärmeöljykauppiaisiin kirjoittaessaan tutkimuksesta Kauppalehteen. Hän huomauttaa, että finfluencerin liiketoiminnalle on keskeistä, että hänen videoitaan katsotaan mahdollisimman paljon.