Kuluttaja voisi säästää kymmeniä euroja shoppailemalla tax freen sijaan verkkokaupassa, kertoo tuore selvitys.
Kaksi kolmasosaa suomalaisista ostaa kosmetiikkaa matkojen yhteydessä, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan kuluttajatutkimus. Vastaajien yleisimmät syyt ostaa kosmetiikka lentokentältä olivat edullisuus (59 prosenttia vastaajista) sekä lentokentällä oleva ylimääräinen aika (45 prosenttia vastaajista).
Kolmannes kyselyyn vastanneista uskoi saavansa kauneustuotteet tax freesta halvemmalla kuin verkkokaupasta, mutta vertailu osoitti tämän käsityksen tylysti vääräksi. Peräti yhdeksän tuotetta kymmenestä löytyi verkkokaupasta halvemmalla.
Hintaopas vertasi 56 kauneus- ja elektroniikkatuotteen hintoja verkkokaupoissa ja Helsinki-Vantaan lentokentän tax free -valikoimassa. Vertailu tehtiin neljänä eri ajankohtana touko-heinäkuussa. Hintavertailussa selvisi, että 51 kappaletta56:sta vertaillusta tuotteesta oli halvempia netissä kuin lentokentän tax freessa.
Lisäksi tutkimuksesta selviää, että verkossa ostosten tekeminen on keskimäärin peräti 27 prosenttia edullisempaa kuin tax freessä.
– Tax freessa kuluttajalle syntyy helposti mielikuva siitä, että kaikki on edullista. Esillä on esimerkiksi paljon ”osta kolme, maksa kaksi” -tyyppisiä tarjouksia. Tutkimuksestamme selviää, että lentokenttien tax free -shoppailu on kuitenkin kaukana edullisesta. Yksittäisiä tuotteita voi toki löytää hyvään hintaan ja verkkokauppoja edullisemmin, mutta ennen ostosta kannattaa tarkistaa, saako tuotteen halvemmalla verkosta. Parhaassa tapauksessa ero saattaa olla jopa useita kymmeniä euroja, Hintaoppaan maajohtajaLiisa Matinvesi-Bassett sanoo.
Hintaerot näkyivät selvimmin kosmetiikkatuotteiden kohdalla.Suurin hintaero kosmetiikkatuotteissa oli peräti 66,86 euroa. Calvin Klein Euphoria For Men edt 100ml -parfyymin sai verkosta edullisimmillaan 13,14 eurolla, kun tax freessa sen hinta oli samaan aikaan 80,00 euroa.
Joidenkin tuotteiden kohdalla myös vierailu taxfreessa kannatti, sillä esimerkiksi Sony WH-1000XM2 -kuulokkeet sai tax freesta itselleen verkkoa edullisemmin.
– Vaikka usein ajatellaan, että parhaat tarjoukset on mahdollista napata tax freessa, verkkokauppojen yhä koveneva hintakilpailu on johtanut siihen, että parhaat hinnat löytyvät usein verkosta, Matinvesi-Bassett toteaa.
Hintaoppaan tekemässä vertailussa verkkokaupoista otetut hinnat eivät kuitenkaan sisältäneet mahdollisia toimitus- ja muita tilauskuluja, jotka saattavat nostaa verkko-ostoksen lopullista hintaa. Yhtiön mukaan useimpien vertailussa olleiden tuotteiden kohdalla lisäkustannukset olisivat verkosta ostettaessa arviolta noin 3-7 euroa.