Nuoret oppivat talousasioista erityisesti kotoa ja koulusta, mutta myös somevaikuttajilta.
Poikien ja tyttöjen kanssa puhutaan kotona rahasta eri tavoin. Perheet puhuvat sijoittamiseen, vaurastumiseen ja yrittäjyyteen liittyvistä asioista enemmän poikien kuin tyttöjen kanssa. Tyttöjen kanssa taas puhutaan enemmän omaan tai perheen kuluttamiseen liittyvistä kysymyksistä sekä hintojen nousujen vaikutuksista perheen talouteen.
Tiedot käyvät ilmi tuoreesta tutkimuksesta, jonka OP Ryhmä toteutti yhdessä Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen kanssa.
Tutkimuksesta käy myös ilmi, että kodeissa ei puhuta talousasioista päivittäin tai edes viikoittain vaan ennemmin kuukausittain. Sijoittamisesta ja vaurastumisesta puhutaan enemmän kodeissa, joissa vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja.
− Olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että lapset ja nuoret saavat yhtäläisesti taloustietoja ja -taitoja sekä rohkaisua yrittäjyyteen ja sijoittamiseen riippumatta sukupuolesta tai vanhempien koulutustaustasta. Erityisesti sukupuoleen liittyvistä stereotypioista taloudellisessa toiminnassa pitäisi päästä eroon, sanoo Jyväskylän yliopiston sosiologian professori Terhi-Anna Wilska.
Somesta tietoa
Nuoret oppivat taloustaitoja erityisesti kotoa ja koulusta. Kolmanneksi tärkein oppimisen lähde on sosiaalinen media, ja yli neljäsosa nuorista saa taloustietoja somevaikuttajilta.
− Somevaikuttajien mukaan saaminen talousosaamista ja taloudellista hyvinvointia lisääviin kampanjoihin on olennaisen tärkeää. Vaikuttajien tulisi toimia vastuullisesti taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen kestävyys huomioiden. Kriittisyys ja valikoivuus kaupallisten yhteistyökumppaneiden suhteen luo myös uskottavuutta ja mainetta vaikuttajille, Wilska huomauttaa.
− Kaikissa perheissä ei somen nuorille tarjoamat kulutusmallit ole mahdollisia, ja se saattaa aiheuttaa ristiriitoja nuorten ja vanhempien välille. Nuoren kanssa kannattaakin keskustella perheen taloudellisesta tilanteesta säännöllisesti nuoren ikätaso huomioiden ja sopia kuukausittainen budjetti eri hankintoihin.
Barometritutkimukseen osallistui yhteensä 1 886 15–19-vuotiasta vastaajaa 72 eri koulusta ympäri Suomen.