Perinteikkään brittiläisen matkakonsernin ajautuminen konkurssiin on ikävä uutinen tuhansille matkustajille ympäri maailmaa. Vastaavaan tilanteeseen voi kuitenkin varautua ennakkoon.
Joidenkin ostosten teossa luottokortti on verkkomaksua, pankkikorttia tai käteistä parempi ratkaisu. Yksi tällainen on lennot ja matkavaraukset.
Matkan maksu luottokortilla ei tietenkään kompensoi lomareissun myttyyn menoa ja harmitusta, mutta vain silloin pankki korvaa suoraan asiakkaalle lentojen hinnan, jos lentoyhtiö menee konkurssiin.
Jos matkaa on maksettu pankkikortin puolelta, silloin asiakas voi hake kortin myöntäjältä korvausta, mutta kortin myöntäjä (eli useimmiten pankki) ei ole silloin siitä vastuussa.
– Silloin pankki voi lähteä selvittämään onko mahdollista saada Visalta tai Mastercardilta korvausta, mutta prosessi on huomattavasti hitaampi, OP-Korttiyhtiön myyntijohtajaKati Rintala kertoo.
Hänen mukaansa ennen matkaa kannattaa muutenkin miettiä, onko kortilla riittävästi luottovaraa, mikäli matkaan tulee mutkia tai yllättäviä tilanteita.
– Vaikka luottoraja on korkeampi, se ei vaikuta kortin kuluihin ja asiakas voi itse päättää, kuinka paljon korttia käyttää ja miten laskua lyhentää.
Lue OP:n sivuilta lisää, missä muissa ostoksissa kannattaa käyttää luottokorttia.
Tjäreborgin asiakkaiden tilanne selvittelyssä
Suomessa Thomas Cookin konkurssi tuntuu selvästi, sillä sen täkäläinen tytäryhtiö Tjäreborg on yksi suurimmista suomalaisista matkanjärjestäjistä noin 23 prosentin markkinaosuudellaan.
Thomas Cook -konserni hankki Tjäreborgin vuonna 2007.
Kuten muillakin suomalaisilla matkanjärjestäjillä, myös Tjäreborgilla on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV)mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuus, josta maksetaankaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut.
Siten konkurssitilanteessa rahat saa maksetusta matkasta takaisin, vaikka ei olisi luottokorttia käyttänytkään.
Lisäksi KKV järjestää tarvittaessa paluukuljetukset kaikille Tjäreborgilta matkansa ostaneille matkustajille.
KKV:n mukaan virasto selvittää parhaillaan yhdessä Tjäreborgin kanssa keinoja, joilla ulkomailla olevat matkustajat saadaan kuljetettua takaisin Suomeen. Virasto on yhteydessä matkustajiin.
– Matkustajien ei kannata alkaa itse järjestellä paluukuljetuksia, koska näitä ei välttämättä korvata. Majoituksia ei myöskään pidä maksaa uudestaan, vaikka hotelli niin vaatisi. Näissä tilanteissa voi olla yhteydessä asiakaspalvelunumeroon+35829505 3193, KKV:n verkkosivuilla neuvotaan.
Tjäreborgilta ostetut reittilennot toteutuvat normaalisti. Jos reittilennon ostaneiden matkustajien majoitus ja muut matkajärjestelyt on maksettu, heidän kannattaa jatkaa matkaansa suunnitellusti, KKV evästää.
Lisätietoja Tjäreborgin asiakkaille KKV:n sivuilta.
Melkoinen romahdus
Thomas Cook -konsernin markkina-arvo oli vielä noin puolitoista vuotta sitten yli kaksi miljardia euroa (1,85 miljardia puntaa). Vuonna 1841 perustettu yhtiö on matkailualan ikoni ja käytännössä loi pakettimatkojen idean.
Nyt nurin menneellä yhtiöllä on hotelleja, lomakyliä ja useampi lentoyhtiö. Sillä on ollut noin 19 miljoonaa asiakasta vuodessa ja toimintaa 16 eri maassa. Konkurssin hetkellä yhtiöllä oli 21000 työntekijää ja 600000 matkaajaa reissun päällä – heistä noin 3400 suomalaisia.
Viimeisimpien tietojen mukaan yhtiöllä oli 1,7 miljardin punnan velat ja se oli tehnyt tilikautensa syys-maaliskuun puolivuosijaksolla tappiota 1,46 miljardia puntaa. Tappioista yhtiö syytti kuumaa viime kesää, mikä laimensi talvikauden lomien kysyntää sekä Brexitin aiheuttamaa epävarmuutta.
Perjantaina eli viimeisenä kaupankäyntipäivänään Thomas Cookin osakkeen hinta oli enää 3,45 penceä. Yhtiö yritti viikonlopun aikana sopia velkojiensa ja Britannian valtion kanssa noin 200 miljoonan punnan hätärahoituksesta. Maan konservatiivihallitus kieltäytyi auttamasta, koska valtiontuki olisi muodostanut ”moraalisen vaaran ongelman”.
Konkurssiuutinen näkyi tuoreeltaan kilpailevien yhtiöiden nousuna. Esimerkiksi saksalainen matkajätti TUI ampaisi yli seitsemän prosenttia maanantaina, kun taas lentoyhtiöistä muun muassa EasyJet oli pompannut neljä prosenttia ja Ryanair prosentin.
Pohjolan lentoyhtiöt eivät sen sijaan saaneet tuulta purjeisiinsa: toisen Suomen isoista matkanjärjestäjistä, Aurinkomatkat, omistavan Finnairin kurssi oli kolmen prosentin laskussa, kun taas SAS oli peruuttanut Tukholmassa 5,5 prosenttia ja Oslossa listattu Norwegian prosentin.
Myös Thomas Cookin velkojille viikon alku oli murheellinen: Lloyds ja Royal Bank of Scotland olivat molemmat noin kolmen prosentin miinuksissa.