Suomalaiset pysyvät lahjabudjeteissaan tiukemmin kuin ruotsalaiset ja etenkin nuoret haluavat suosia hankinnoissaan entistä enemmän vastuullisia brändejä, selviää maksupalveluyhtiö Klarnan tutkimuksesta.
Tutkimuksen mukaan Suomessa joka viides (18 %) aikoo kasvattaa joululahjabudjettiaan viime vuodesta ja suurin osa suomalaisista suunnittelee käyttävänsä tänä vuonna useamman satasen lahjahankintoihin.
Suomessa ja Norjassa kuluttajat pitävät budjeteistaan tiukemmin kiinni kuin Ruotsissa: Suomessa 74 prosenttia ja Norjassa 76 prosenttia aikoo pysyä budjetissa – eli suomalaisista ja norjalaisista vain joka neljäs on valmis joustamaan budjetistaan edes täydellisen lahjan löytyessä.
– Ei ole yllättävää, että valtaosa suomalaisista luottaa budjettiinsa – suomalaiset ovat tarkkoja rahankäyttäjiä ja Klarnan tekemien kansainvälisten tutkimusten mukaan myös poikkeuksellisen kiinnostuneita henkilökohtaisesta taloudestaan, kertoo Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz.
Joulusesongin ostoskausi on käynnistynyt ennätyksellisen aikaisin
Joulunajan ostoskausi on käynnistynyt kaikkialla Pohjoismaissa ennätyksellisen aikaisin. Tutkimuksen mukaan 15 prosenttia suomalaisista, 11 prosenttia ruotsalaisista ja 17 prosenttia norjalaisista on aloittanut joululahjojen hankinnan jo syyskuussa.
Lähes neljännes suomalaisista (23 %) kertoo aloittavansa jouluostosten tekemisen aiemmin kuin viime vuonna. Tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat aikaisin liikkeellä ensisijaisesti siksi, että he voivat hyödyntää tarjouksia (66 % suomalaisista, 56 % ruotsalaisista, 65 % norjalaisista) ja myös varmistaa, että paketti saapuu varmasti ajallaan (26 % suomalaisista, 49 % ruotsalaisista, 45 % norjalaisista).
Yhdysvalloista rantautunut vuosittainen ostopäivä Black Friday on tullut jäädäkseen myös Pohjoismaissa, sillä marraskuun viimeisestä perjantaista ennakoidaan jälleen sesongin vilkkainta shoppailupäivää.
Esimerkiksi yli puolet suomalaisista (55 %) ja norjalaisista (52 %) uskoo käyttävänsä tänä vuonna eniten rahaa lahjoihin juuri Black Fridayna. Myös Ruotsissa (47 %) Black Fridaysta enteillään suosituinta ostospäivää.
Vastuullisuus ohjaa hankintoja etenkin nuorilla pohjoismaalaisilla
Nuoremmille kuluttajille (Z-sukupolvesta 68 %, milleniaaleista 61 %) kestävä kehitys on entistä tärkeämpää ja he etsivät aktiivisesti vastuullisia, eettisyyteen panostavia brändejä.
Sama asenne ulottuu myös kaikkien ikäryhmien keskuudessa pakkauksiin: esimerkiksi Suomessa 44 prosenttia Z-sukupolven edustajista, 47 prosenttia milleniaaleista, 48 prosenttia X-sukupolven edustajista ja 62 prosenttia suurten ikäluokkien edustajista suosii kestävän kehityksen mukaisia, ympäristöystävällisiä paketointivaihtoehtoja.
Lahjoja eniten perheelle jalemmikeille
76 prosenttia suomalaisista kertoo ostavansa lahjoja perheelleen, kolmasosa (33 %) suunnittelee ostavansa ystävilleen ja 45 prosenttia etsii täydellistä lahjaa kumppanilleen. Norjalaiset ostavat suomalaisia ja ruotsalaisia useammin lahjoja ystävilleen.
Myös lemmikit pääsevät lahjalistoille, sillä 70 prosenttia suomalaisista lemmikinomistajista aikoo ostaa lahjoja lemmikeilleen. Suosituimmat lahjakategoriat ovat ruoka (74 %), lelut (68 %), vaatteet ja varusteet (16 %) sekä sisustukseen liittyvät lahjat kuten pedit ja ruokakupit (16 %).
Tietoa tutkimuksesta
Kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä Dynatan kanssa alkusysksystä 2021. Kyselyyn vastasi 1076 suomalaista, 1057 norjalaista ja 1020 ruotsalaista 18-66+ vuotiasta. Klarnan ostodata perustuu Klarnan palvelussa tehtyihin verkko-ostoksiin marras- ja joulukuussa 2020.