Arvopaperikeskus patistelee tuhansia tilinomistajia siirtämään asiakastilinsä pois.
Suomen Arvopaperikeskus Euroclear Finland sulki asiakastilipalvelunsa helmikuun lopussa. Taustalla oli vuonna 2017 uudistunut laki arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta, jossa osakeyhtiöiltä poistettiin velvollisuus maksaa palvelun kustannukset osakkeenomistajiensa puolesta. Lakimuutoksen seurauksena Suomen Arvopaperikeskuksen ilmaisen asiakastilipalvelun toiminta päättyi.
Valtaosa Euroclearin 55000 asiakkaasta oli huhtikuun loppuun mennessä siirtänyt tilinsä jonkin toisen tilinhoitajan, kuten esimerkiksi pankin, hoidettavaksi. Siirtämättä oli kuitenkin vielä 4600 tiliä, joiden omistajille Euroclear on nyt lähettänyt kirjatun kirjeen koskien tilillä olevien arvopaperien realisointia.
- Siirto edellyttää asiakkaalta toimenpiteitä. Arvopaperikeskus ei voi tehdä sitä asiakkaan puolesta, Euroclear muistuttaa.
Jos tilinomistajaa ei tavoiteta tai hän ei kirjeen saatuaankaan ryhdy toimeen tilin siirtämiseksi, Euroclear myy tilillä olevat omistukset. Yhtiö arvioi, että osakkeiden myynnit alkaisivat noin kolmen kuukauden kuluttua eli loppukesällä.
Euroclearin mukaan tilin siirto toiselle palveluntarjoajalle onnistuu kokotilinsiirtona aina siihen saakka, kunnes tilillä olevien arvopaperien realisointi alkaa.
Arvopaperien myynnin järjestämisestä ja toteuttamisesta aiheutuvat kulut sekä muut mahdolliset saatavat vähennetään myyntihinnasta, ja mahdollinen erotus maksetaan asiakkaan pankkitilille. Jos pankkitili ei ole tiedossa, varat talletetaan aluehallintovirastoon, josta ne ovat nostettavissa AVI:n ohjeistuksen mukaisesti. Myyntitulo on asiakkaalle veronalaista tuloa, joka ilmoitetaan verottajalle. Tilinomistaja vastaa myös mahdollisista veroseuraamuksista.
Kuinka siirto tehdään
1. Ota Euroclearin Asiakastilipalveluiden arvo-osuustilinumero talteen (löytyy esimerkiksi kirjeestä tai tiliotteesta).
2. Ota yhteyttä valitsemaasi pankkiin/palveluntarjoajaan (arvo-osuustilipalveluja tarjoavat muiden muassa OP, Nordea, Säästöpankki, Danske Bank, Handelsbanken, Nordnet ja S-Pankki).
3. Pyydäpankilta/palveluntarjoajalta koko arvo-osuustilin siirtoa. Silloin Euroclearin asiakastilipalvelussa oleva arvo-osuustili siirtyy sellaisenaan uuden yhtiön hoitoon. Monissa tapauksissa siirron voi hoitaa verkkopankin kautta, mutta jos tilin omistaja on esimerkiksi kuolinpesä, asia kannattaa hoitaa – kaikkien pesän osakkaiden suostumuksella – käymällä pankin konttorissa.
Lisätietoja Arvopaperikeskus Euroclear Finlandin sivuilta.