Tarpeeton tavaravoi olla toiselle aarre. Vertaiskauppa säästää luontoa ja lihottaa samalla omaa kukkaroa. Tori.fi palvelussa taottiin viime vuonna ennätyksiä niin ilmoitusmäärässä, käynneissä kuin yksittäisten vierailijoiden määrässä.
Tori.fi:n kautta käyty kauppa vaurastutti tavaran ja palvelujen myyjiä viime vuonna yhteensä 670 miljoonalla eurolla. Käyttäjät tienasivat keskimäärin 319 euroa vuodessa.
– Nurkassa lojuvan pölynkerääjän arvo on nolla ennen kuin sen myy jollekulle, jolla on sille tarvetta. Sen jälkeen arvo on moninkertainen; myyjä saa rahaa, ostaja iloa ja planeetta pitkää ikää, Tori.fi:n toimitusjohtaja Juha Meronen tiivistää.
Kauppapaikka teki ennätyksensä muun muassa ilmoitusmäärässä, käynneissä ja yksittäisten vierailijoiden määrässä. Kaikissa sekä vuosi- että kuukausitasolla.
– Verkkosivustollamme vieraili viime vuonna kuukausittain keskimäärin 2,1 miljoonaa eri käyttäjää. Vilkkain kuukausi oli elokuu, jolloin käyttäjiä oli 2,4 miljoonaa. Ilmoituksia kauppapaikkaan ladattiin noin 11,3 miljoonaa, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Se tarkoittaa yli miljoonaa ilmoitusta enemmän. Tori.fi:ssä käytiin vuoden aikana noin 330 000 000 kertaa. Se on 22 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018, Meronen kertoo.
Palvelun suosituin tuotekategoria on Sisustus ja huonekalut. Siinä ilmoitusten määrä kasvoi yli neljä prosenttia ja ansaittu rahamäärä kasvoiyhteensä 45 miljoonaa euroon.viisi prosenttia. Vaatteet ja kengät on toiseksi suurin tuotekategoria. Siellä ilmoitusmäärä nousi 13,5 prosenttia ja kaupaun käynnin arvo kasvoi 21 prosenttia eli yli kaksi miljoonaa euroa edellisvuodesta.
Kierrättämisen nousutrendi
Tori.fi palvelu avattiin 10 vuotta sitten ja silloin kauppaa tehtiin reilut 11 miljoonaa kertaa. Vuonna 2016 käyntejä oli 246 miljoonaa. Kolme vuotta myöhemmin lähes 70 miljoonaa enemmän.– Ilmoitusten osalta kasvuvauhtimme hidastui selkeästi vuonna 2018, mutta viime vuonna painoimme kaasua. On selvää, että siihen – kuten koko vertaiskauppaan – on vaikuttanut myönteisesti yhteiskunnassa ja julkisessa keskustelussa tapahtunut asennemuutos ilmastokriisiä kohtaan. Ehkä voi puhua heräämisestä. Useampi ja useampi yksilö tiedostaa, että pelaamme kelloa vastaan ja tässä pelissä meidän jokaisen pienillä ja isoilla teoilla on vaikutusta. Totta kai se näkyy myös Tori.fi:ssä, Meronen toteaa.