Juhannusviikko on makkaranvalmistuksen kiireisintä aikaa. Silloin lihayrityksissä valmistetaan yöttömän yön juhlaa varten kaksinkertainen määrä makkaraa tavalliseen tuotantopäivään verrattuna.
Makkara maistuu erityisesti grillikauden alussa ja kulutus huipentuu juhannukseen. Juhannusviikolla lihayrityksissä valmistetaan makkaraa kaksinkertainen määrä tavalliseen päivään verrattuna.
Viime vuonna touko-kesäkuussa grilleissä kuumeni SELMA-seurantapalvelun keräämien tietojen mukaan noin 6,4 miljoonaa kiloa grillimakkaroita, mikä oli noin kolmannes koko viime vuoden grillimakkaroista.
Kaikkiaan suomalaiset lihayritykset toimittivat viime vuonna ruokamakkaroita kauppoihin noin 51,4 miljoonaa kiloa. Siitä grillimakkaroiden osuus oli noin 20,4 miljoonaa kiloa.
Ikisuosikki
Vaikka grillituotteiden valikoima on laajentunut vuosien mittaan, makkara on pysynyt kesäkokkien suosikkina. Lähes kaikki grillaavat makkaraa.
Nykyisenlainen makkarankulutus juontaa juurensa 1970-luvulle, jolloin grillauksesta alkoi tulla tärkeä osa vapaa-ajan ja mökkilomien viettoa.
– Alkuun grillimakkarat olivat mietoja, sian- ja naudanlihaa sisältäviä makkaroita. Mausteena käytettiin pääsiassa suolaa ja pippuria. Vähitellen makkaroita alettiin maustaa vahvemmin ja lihapitoisuus kasvoi. Nyt grillimakkaroissa on lihaa jopa 90 prosenttia ja makuvalikoima laaja, Riitta Stirkkinen Lihatiedotuksesta kertoo.
Alkaneen kesän uutuuksia makkaroissa ovat Meksikon maut, muun muassa nachot, chili ja jalopeno. Lapsiperheille suunnattu uutuus ovat kuorettomat grillimakkarat. Lihaisten raakamakkaroiden suosio on myös edelleen kasvussa.