Kolmannes suomalaisista aloittaa joululahjojen ostot hyvissä ajoin syksyllä, mutta kolmasosa ei hanki lahjoja lainkaan. Toisaalta joka kolmas muistaa jouluna lemmikkiään lahjalla.
Jouluostoksilla juokseminen viime tingassa voi aiheuttaa stressiä. Kolmasosa suomalaisista kuitenkin aloittaa jouluostosten suunnittelun jo syys-lokakuussa ja hieman reilu kolmannes tekee sitä marraskuussa. Asia selviää verkkomaksupalvelu Klarnan teettämästä kyselystä.
40 prosenttia ostaa lahjoja marraskuussa ja vain viisi prosenttia jättää ostot jouluviikolle.
Kysely toi esille myös sen, että vaikka lahjat ovat monille olennainen osa joulunviettoa, 32,8 prosenttia suomalaisista ei suunnittele ostavansa lahjoja lainkaan.
Vastuullisuus korostuu
Vastuullisuuden ja kestävyyden teemat näkyvät jouluostoksilla aiempaa selkeämmin. Reilu kolmannes vastaajista aikoi ostaa enemmän ympäristöystävällisiä tuotteita ja runsas neljännes ostaa joululahjat verkkokaupoista, jotka ottavat ympäristöasiat huomioon.
– Vastuullisuuskysymykset ovat aiempaa enemmän suomalaisten mielessä jouluostoksia tehdessä. Tänä vuonna suomalaiset kuluttajat ovat myös valmistautuneet loppuvuoden ostosesonkiin suunnitelmallisemmin kuin esimerkiksi ruotsalaiset. Tämä näkyy jouluostosten aloittamisena jo syksyllä sekä lisääntyneenä tuotevertailuna muun muassa ympäristöystävällisyyden ja vastuullisen tuotantoketjun osalta. Myös kiireet vaikuttavat ostokäyttäytymiseen, ja verkosta palveluita tai tuotteita ostettaessa ostamisen joustavuuden ja sujuvuuden merkitys korostuu, Klarnan Suomen toimitusjohtaja Jani Tyyni toteaa.
He ostavat verkkokaupoista
Verkossa jouluostokset hoitavat etenkin nuoret aikuiset – tänä vuonna 18–35-vuotiaiden osuus ostoksista oli 46 prosenttia. Seuraavaksi eniten shoppailivat 36–55-vuotiaat. Digiaika ei katso ikää, sillä jo 12 prosenttia tämän joulun nettiostoksista lähti yli 56-vuotiaille kuluttajille, kertoo Klarna.
Kyselyn mukaan nettikaupan jouluostoksista jopa 68 prosenttia tekivät naiset. Kaiken kaikkiaan netin jouluostosluvut olivat edellisvuoden tasolla: kasvua oli viime vuodesta kaksi prosenttia.
Myös karvaisia perheenjäseniä muistetaan
Lemmikkieläinten joulu on kaupallistunut viime vuosina. Jo reilu kolmannes suomalaisista ostaa lemmikilleen joululahjan, selviää koiran- ja kissanruokavalmistaja Edgard & Cooperin teettämästä kyselystä.
Suosittuja lahjoja ovat lelut, herkut ja uudet lemmikkitarvikkeet. Myös herkkuja sisältävät joulukalenterit ja lemmikin kuvauttaminen joulukorttiin ovat yleistyneet. Kaupoista löytyy jopa eläinten tonttulakkeja sekä omistajalle ja lemmikille samanlaisia jouluneuleita.
– Jouluhemmottelu on lähtökohtaisesti harmitonta hupia. Eläimet eivät joulua ymmärrä, mutta ne ovat tärkeitä perheenjäseniä, joiden huomioiminen on omistajilleen tärkeää. Joululahjat tuottavat antamisen iloa, ja omistajan hyvä mieli heijastuu lemmikkiin, eläinlääkäri Bo Vanbeselaere Edgard & Cooperilta toteaa.
Hänen mukaansa paras joululahja on kuitenkin aineeton: kiireetöntä aikaa ja tekemistä, vaikkapa pitkiä kävelyjä ja leikkejä yhdessä.
– Eläin ei kaipaa kilpavarustelua, tärkeintä on sen hyvinvointi.
Koirat ja kissat osallistuvat mielellään lahjojen paketointiin ja avaamiseen. Eläinlääkäri kehottaakin perheen ihmisjäseniä tarkkaavaisuuteen teräväreunaisten lahjanarujen, -paperien ja teipinpätkien suhteen, sillä ne päätyvät helposti lemmikin suuhun. Narujen aiheuttama suolitukos tai suolenseinämän rikkoutuminen sekä sellaisesta seuraava visiitti eläinlääkärin vastaanotolle olisi ikävä tapa viettää joulua.
Tietoa tutkimuksista
Klarnan marraskuun alussa teettämään ostoskyselyyn vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Myyntidata on kerätty Klarnaa käyttävistä suomalaisista verkkokaupoista 3.–16.12. 2019 ja sitä verrattiin viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.
SynoInternational suoritti Edgard & Cooperin tilaaman kyselytutkimuksen marraskuussa 2019. Kyselyyn vastasi 1 005 henkilöä, ja vastaajien ikähaarukka oli 18–80 vuotta. Lemmikkieläimen ilmoitti omistavansa noin 56 prosenttia vastaajista. Noin 15 prosenttia vastaajista ei aio hankkia lahjaa nelijalkaiselle ystävälleen, ja reilu kymmenesosa vastaajista ei vielä tiennyt, ostaako lahjan vai ei. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, kuinka yleistä joululahjojen ostaminen lemmikeille Suomessa nykyään on.