Kuudessa lukiossa pilotoitiin nyt päättyneenä lukuvuotena Lukiolaisten sijoittajakoulu -kurssia. Hankkeen kautta nuoret pääsivät opettelemaan sijoittamisen ja osakesäästämisen perusteita opettajien johdolla. Tulokset ovat olleet kannustavia: yli puolet pilottiin osallistuneista nuorista kertoi aloittaneensa sijoittamisen.Tulevalle lukuvuodelle on jo ilmoittautunut 55 oppilaitosta.
Lukiolaisten sijoittajakoulu on koko lukion ajan kestävä kurssi, jossa opiskellaan sijoittamisen ja osakesäästämisen perusteita innostavalla tavalla. Sijoittajakoulun kehitti alun perin historian ja yhteiskuntaopin opettaja Timo Holmström.
Suomen Osakesäästäjät toimii hankkeen kumppanina yhdessä Nordnetin ja Inderesin kanssa.
Osaksi kurssia on nyt tehty hyväntekeväisyyssalkkukonsepti, joka tarjoaa kaikille opiskelijoille omasta varallisuudesta riippumatta mahdollisuuden kokeilla sijoittamista käytännössä.
Ensi lukuvuonna hankkeessa tullaan panostamaan siihen, että vähintään 40 prosenttia osallistujista olisi tyttöjä.
– Talous ja nuoret TATin Tulevaisuusraportista selviää, että toisen asteen nuorista yli 60 prosenttia toivoo lisää talousopetusta lukioon. Poikien ykkösaiheena oli sijoittaminen, kun taas tytöillä säästäminen ja oman talouden hallinta. Kuitenkin sijoittaminen on yksi osa säästämistä, eikä onnistu ilman oman talouden hallintaa. Sijoittaminen saatetaan myös nähdä poikien juttuna. Haluamme kannustaa tyttöjä rohkeasti sijoittamisen pariin, kertoo TATin kumppanuuspäällikkö Julia Kiljunen.
Kiljusen mukaan opiskelijoiden tyytyväisyys oli pilotissa todella korkea.
– Tämä johtuu siitä, että pilotteihin osallistuu yleensä motivoitunein osa nuorista. Tyytyväisyysprosenttikin kertoo meille enemmän vasta ensi lukuvuonna
Lukiolaisten sijoittajakoulun pilottiin osallistuneista nuorista 61 prosenttia kertoi aloittaneensa sijoittamisen.
– Pilotissa oli mukana erityyppistä lukioita eri puolelta Suomea. Otanta on vielä pieni, mutta alustavana tuloksena on todella hienoa, että yli puolet pilottiin osallistuneista nuorista on jo aloittanut sijoittamisen. Syksystä tarjolla oleva hyväntekeväisyyssalkkumalli mahdollistaa jatkossa kaikkien kurssille osallistuville nuorille aidon sijoittamiskokemuksen, sanoo Kiljunen.
– Vaikuttaa siltä, että Sijoittajakoululle on kysyntää ja että intoa säästämisen aloittamiseen on, kun niinsuuri osa pilottikurssiin osallistujista on aloittanut sijoittamisen. Mielestäni on erinomaista, että sijoittamista lähdetään opettelemaan varhain, toteaa puolestaan Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman.
Tukea tulevaisuuden rakentamiseen
Menneenä lukuvuotena lasten ja nuorten taivalta ovat mutkistaneet etäpäivät, katkot harrastuksissa ja peruuntuneet työelämään tutustumisjaksot eli TETit.
– Olemme kuitenkin onnistuneet yhteistyökumppaniemme kanssa tarjoamaan ennätysmäärälle lapsia ja nuoria palveluja, joiden avulla he voivat rakentaa omaa tulevaisuuttaan, kertoo Talous ja nuoret TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.
Mun elämä -kiertueet muutettiin verkossa toteutettaviksi oppituntikokonaisuuksiksi, Bisneskurssien digitaalisia oppimateriaaleja opiskeli yli 20 000 toisen asteen opiskelijaa, Duunikoutsi sai yli 14 000 uutta lataajaa, ja Taloussankari-peliä pelattiin keskimäärin huikeat 19 minuuttia.
Taloussankari on nuorten kanssa yhdessä kehitetty taloustaitopeli, jota on pelannut jo yli 60 000 nuorta. Peli opettaa nuorelle oman talouden hallintaa, säästämistä ja sijoittamista. 13–17-vuotiaille suunnattu peli on maksutta kaikkien käytössä.
– Peli on kiinnostava, koska nämä asiat alkavat olla ajankohtaisia meidän ikäisillemme nuorille, eikä niitä käydä kouluissa läpi, kertoivat 14-vuotiaat peliä testanneet nuoret.
Jenni Kiljusen mukaan Taloussankari soveltuu hyvin eri oppituntien sisällöksi ja opettajia varten pelin tueksi on tuotettu viisi valmista oppituntisisältöä, jotka on käännetty myös ruotsiksi ja englanniksi. Valmiiden oppituntisisältöjen avulla opettajan on helpompi ottaa peli opetuksensa tueksi.
Taloussankari-pelin ovat toteuttaneet ja taloussisällön suunnitelleet TAT, Nordea ja Pörssisäätiö. Teknisestä toteutuksesta on vastannut peliyhtiö 10Monkeys.
– Pelien ja viihteellisen sisällön kautta oppiminen on erittäin hyvä keino tutustuttaa nuoret vakaviin aiheisiin. On aivan eri asia tutkia pelissä hyviä ja huonoja käytäntöjä kuin haudanvakavaa tai parhaassa tapauksessa mukahauskaa oppikirjaa lukemalla. Pelien voidaan ajatella olevan nuorille interaktiivista simulointia, pohtii Osakesäästäjien Snellman.
Lukiolaisten sijoittajakoulu lyhyesti
Opintojakson ideana on oppia taloudesta sijoittamisen kautta. Materiaalit perustuvat lukion opetussuunnitelman perusteisiin (LOPS2021).
Tapaamisten ohella lukiolaiset laativat itselleen säästämissuunnitelman, johon merkitään kuukausitulot, säästämistavoite ja säästöille soveliaita sijoituskohteita.
Lukiolaiset avaavat halutessaan omat arvo-osuustilit, ja harjoittelevat sijoittamista käytännössä. Opintojakso ei tarjoa sijoitusneuvoja.
Suunnitteilla on hyväntekeväisyyssalkkumalli, jolloin kaikki nuoret pääsevät kokeilemaan sijoittamista käytännössä, omista varoista riippumatta. Lukiokohtaisten hyväntekeväisyyssalkkujen sisältö rakennetaan ja sijoitetaan ryhmän kesken, ja mahdolliset tuotot lukio saa lahjoittaa valitsemalleen hyväntekeväisyyskohteelle.
Lukiolaisten sijoittajakoulun opiskelijat pääsevät hyötymään yhteistyökumppaneiden tarjoamista eduista. Kumppaneina toimivat Suomen Osakesäästäjät, Nordnet jaInderes.
Lue lisää: tat.fi/lukiolaisten-sijoittajakoulu
Liity Osakesäästäjien jäseneksi tästä