Kuluneen vuoden aikana vähittäiskaupan digitaalinen murros on kiihtynyt merkittävästi, kun suomalaiset ovat kivijalkaliikkeiden sijaan suosineet verkko-ostamista. Poikkeuksellinen vuosi on muuttanut ostokäyttäytymistä laajemminkin: yli puolet suomalaisista uskoo tulevaisuudessa tekevänsä valtaosan ostoksissaan verkossa.
52 prosenttia suomalaisista uskoo tekevänsä suurimman osan ostoksistaan verkossa tulevan vuoden aikana. Asia selviää Klarnan tuoreesta tutkimuksesta, jossa 9 000 kuluttajaa USA:ssa, Iso-Britanniassa, Australiassa, Saksassa, Itävallassa, Alankomaissa, Norjassa, Suomessa ja Ruotsissa vastasi kysymyksiin heidän tämänhetkisestä ja mahdollisesta tulevaisuuden ostokäyttäytymisestään.
– Pandemia on vauhdittanut vähittäiskaupan digitaalista murrosta ja jotkut perinteisesti kivijalassa toimineet erikoisliikkeet eivät yksinkertaisesti olleet valmiita muutokseen vuosi sitten. Esimerkiksi Ruotsissa jälleenmyyjät ovat olleet apteekkituotteiden kanssa edellä muita markkinoita kauppojen digitalisoimisessa ja nyt Suomessa odotetaan samanlaista kehitystä. Tämä on mahdollisuus ketterille apteekeille kasvattaa nopeasti liiketoimintaansa vastaamalla kuluttajien tuleviin tarpeisiin, kertoo Viveka Söderbäck, Klarnan kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija lehdistötiedotteessa.
Vaikka kiinnostus verkko-ostamista kohtaan kasvaa, helppo nettishoppailu ei ole voittanut kaikkia suomalaisia puolelleen: suomalaisten mieltymykset tehdä ostoksia nettikaupoissa ja kivijalkaliikkeissä jakautuu kahtia.
– Pandemian jälkeiseltä ajalta suomalaiset kaipaavat selkeästi kivijalkakauppojen kokemuksellisuutta lyhyellä tähtäimellä. Samanaikaisesti on kuitenkin huomattavaa, että uusia toiminnan tapoja ja rutiineja on muodostunut, minkä seurauksena yli puolet shoppailijoista uskoo siirtyvänsä verkko-ostamiseen vuoden kuluessa, päättääSöderbäck.
Raportin tärkeimmät kohokohdat
52 prosenttia suomalaisista uskoo tekevänsä suurimman osan ostoksistaan verkossa tulevana vuonna. Puolet suomalaisista tekisi kaikki ostoksensa verkossa jo tänään, jos heidän tulisi tehdä valinta verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen välillä.
Suomessa 21 prosenttia kertoo vähentäneensä kivijalkaliikkeissä tehtyjä ostoksia koronarajoitusten takia. Luku on toiseksi matalin kaikkien kyselyssä olleiden maiden kesken. 34 prosenttia suomalaisista kertoo kuitenkin tehneensä ostoksia kivijalassa kuten aiemminkin, mikä on hieman kyselyn keskiarvoa enemmän.
Tällä hetkellä 10 prosenttia suomalaisista tekee verkko-ostoksia vähintään kerran viikossa. Vastaava luku USA:ssa on 31 prosenttia. Suomalaiset ostavat ainoastaan viihdettä ja seksileluja enemmän verkosta kuin fyysisistä myymälöistä.
Englanninkielinen raportti “Klarna’s shopping pulse: Finland” löytyy tämän linkin takaa.
Raportti on jaettu kahdeksaaneri osioon, jotka avaavat lisää suomalaisten nykyisestä ja tulevasta ostokäyttäytymisestä aina suhtautumisesta verkko-ostoksiin, pandemianaikaiseen shoppailuun ja tulevaisuuden näkymiin.
Raportti päivittyy noin kerran kvartaalissa ajantasaisen tiedon jakamiseksi.