Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE tarjoaa ongelmatapauksissa maksutonta henkilökohtaista neuvontaa kuluttajille. Viime vuonna yli 800 yhteydenoton syynä oli se, ettei asiakas saanut pankista tai vakuutusyhtiöstä ketään kiinni tai löytänyt edes yhteystietoja.
Viime vuonna FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvosta kysyttiin apua ongelmiin 8 400 kertaa. Yhteydenottojen kokonaismäärä kasvoi lähes 10 prosenttiaedelliseen vuoteen verrattuna.Eniten yhteydenottoja tuli vakuutusasioissa, joita oli 5600. Pankkiasioissa yhteydenottojen määrä oli 2200 ja sijoitusasioissa 600.
– Henkilökohtaisen neuvonnan tarve on korostunut palveluissamme jo usean vuoden ajan. Vaikka monet finanssiasiat hoituvatkin helpoiten sähköisesti, halutaan ongelmatilanteissa jutella ihmisen, ei automaatin tai robotin kanssa. Puhelimitse pulmatilanteet selviävät myös nopeasti, FINEn toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.
Syksyllä avatun FINE:n chat-palvelun kautta tuli yli 600 yhteydenottoa, joista moni jatkui puhelinneuvonnassa.
Reunanen toteaa, että vaikka alalla on panostettu puhelinpalveluihin digitalisaation rinnalla onyhteystietojen löytämisessä ja odotusajoissa edelleen ongelmia.
– Yli 800 soiton syynä oli se, ettei asiakas saanut pankista tai vakuutusyhtiöstä ketään kiinni tai löytänyt edes pankin tai vakuutusyhtiön puhelinnumeroa, johon ongelmatilanteessa soittaa, Reunanen jatkaa.
FINE:n toiminta painottuu neuvontaan ja vain noin 10 prosenttia kaikistatapauksista on asiakkaiden ja palveluntarjoajien välisten riitojen ratkaisua.
– Neuvontamme antaa yleisluonteisia ohjeita sekä selvittää ja estää orastavia riitoja. Asiointi kanssamme on asiakkaille ilmaista. Meihin voi olla yhteydessä esimerkiksi vakuutusten korvauspäätöksiin liittyvissä kysymyksissä. Vastaamme myös kysymyksiin pankki- ja sijoitusasioissa, jotka liittyvät esimerkiksi maksukorttien väärinkäyttöön, luottoasioihin, erimielisyyksiin pankkiasioiden hoidossa, sijoitusneuvonnan laadusta tai kaupankäynnin ongelmista, Reunanen sanoo.
FINE:n neuvonta palvelee
Puhelinneuvonta palvelee maanantaista torstaihin, klo 10–16 p. 09 6850 120
Puhelinneuvonta on asiakkaalle maksutonta. Soittaminen ja jonotus maksaa lankapuhelimesta paikallisverkkomaksun (pvm) ja matkapuhelimesta matkapuhelumaksun (mpm).
Voit ottaa yhteyttä myös kirjeellä, lomakkeella tai sähköpostilla. Lisätietoja