Ihmisiltä yritetään huijata rahaa ja henkilötietoja monin eri tavoin. Huijareita on liikkeellä varsinkin loma-aikaan.
Erilaisten verkkohuijausten määrä on ollut kasvussa jo jonkin aikaa. Varsinkin lomakausi on huijareille sesonkiaikaa.
− Kesällä moni suhtautuu rahankäyttöön rennommin ja tekee arjesta poikkeavia ostoja ja maksuja, jolloin huijaukset saattavat jäädä helpommin huomaamatta. Huijausyrityksiin on tärkeää varautua myös työpaikoilla ja perehdyttää kesätyöntekijöille huolellisesti yrityksen maksu- ja laskutuskäytännöt. Huijareille yleinen toimintatapa on esimerkiksi lähettää toimitusjohtajan nimissä sähköposti- tai WhatsApp-viestejä työntekijöille, joissa pyydetään maksamaan pikaisesti lasku tai tekemään rahasiirto rikollisen tilille, sanoo Säästöpankkiryhmän digiturvallisuusyksikön päällikkö Mika Käyhkö.
Huijari pyrkii tyypillisesti luomaan kiireen ja hädän tunnetta. Huijausviesteissä vedotaan usein läheisen äkilliseen avuntarpeeseen, oman pankkitilin turvallisuuden vaarantumiseen ja harvinaiseen sijoitusmahdollisuuteen, johon pitäisi tarttua heti.
− Paras neuvo on silloin pysähtyä miettimään rauhassa ja varmistaa asian todenperäisyys toisesta, luotettavasta lähteestä. Jos on esimerkiksi saanut yllättävän pyynnön tai tarjouksen sisältämän viestin kollegalta, viranomaiselta tai läheiseltä, kannattaa esimerkiksi soittaa perinteinen puhelu ja varmistaa viestin aitous suoraan lähettäjältä, Käyhkö sanoo.
Hän antaa viisi vinkkiä, joilla omaa taloutta voi turvata:
- Säädä maksukortin turvarajat päivittäisen tarpeen mukaan. Rajoituksia on helppo korottaa tilapäisesti tarvittaessa.
- Älä säilytä käyttötilillä paljon ylimääräistä rahaa. Jos huijari saa maksukortin käsiinsä, hän ei kuitenkaan pääse käsiksi kaikkiin rahoihin.
- Käytä mobiilimaksua paikoissa, joissa lompakon mukana kuljettaminen ei tunnu turvalliselta. Esimerkiksi rannalla tai kesän tapahtumissa kannattaa suosia turvallisia mobiilimaksuvaihtoehtoja.
- Jos korttisi tai älylaitteesi katoaa, sulje kortti välittömästi.
- Huolehdi, että älylaitteiden ja sovellusten päivitykset ovat ajan tasalla. Päivitä puhelimen käyttöjärjestelmä ja maksamiseen liittyvät sovellukset aina, kun uusia päivityksiä on tarjolla.
Uskotko osaavasi välttää huijauksen?
Nordean selvityksen mukaan vain 14 prosenttia suomalaisista uskoo vahvasti omiin taitoihinsa välttää huijausyrityksiä.
− Huijauksista on valitettavasti tullut arkipäivää, ja yhä useammin huijari yrittää saada ihmisen tekemään itse rahasiirrot huijarin tilille. Tietoisuuden lisääminen on ensiarvoisen tärkeää mutta myös teknisiä ratkaisuja on jatkuvasti kehitettävä, sanoo Nordean Suomen henkilöasiakkaista vastaava johtaja Jani Eloranta.
Nordean selvityksen mukaan suomalaiset suhtautuvat muita pohjoismaalaisia huolettomammin digitaalisten maksujen tekemiseen. Kyselyn mukaan 41 prosenttia suomalaisista oli vahvasti sitä mieltä, etteivät digitaaliset maksut huoleta heitä. Ruotsalaisista vain 26 prosenttia oli samaa mieltä.
− Suomi tulee tyypilliseen tapaansa hieman trendien perässä, ja näemme tämän myös petostyypeissä. Erilaiset uudet huijaukset yleistyvät usein ensin esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa ja rantautuvat niiden myötä myös Suomeen. Ruotsissa ollaan ehkä jo nähty ikävämpiä petosyrityksiä meitä enemmän, ja siksi maksujen tekeminen turvallisesti huolettaa siellä. Esimerkiksi Suomessa yleistyneitä niin kutsuttuja turvatilipetoksia on nähty Ruotsissa ja Tanskassa jo useamman vuoden ajan ja enemmän kuin meillä Suomessa, Eloranta sanoo.
Finanssialan tilaston mukaan suomalaiset menettivät pankkien tietoon tulleissa verkkohuijauksissa viime vuonna yhteensä 44,2 miljoonaa euroa. Finanssialan kyselyn mukaan melkein 70 prosenttia suomalaisista on joutunut huijausyrityksen kohteeksi.