Phishing eli verkkourkinta laajenee huolestuttavasti, varoittaa Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Fine ja kehottaa tiedotteessaan asiakkaita entistä tarkempaan huolellisuuteen kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä.
Verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita ottaa yhteyttä Fineen päivittäin, ja asiakkaan ja pankin välisten riitojen määrä on kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna.
– Phishing-tapaukset ruuhkauttavat pankkiasioiden neuvontaamme. Lähes päivittäin tulee vastaan uuden tyyppisiä tapauksia, joissa asiakkaita on harhautettu esimerkiksi puhelimen, Facebookin tai sähköpostin välityksellä lähetettyjen linkkien kautta huijaussivustoille, joiden kautta rikolliset yrittävät saada haltuunsa asiakkaan pankkitunnustietoja, Finen toimitusjohtaja Elli Reunanen kertoo.
Asiakkaiden menetykset vaihtelevat pienistä summista jopa satoihin tuhansiin euroihin.
– Monet palvelut edellyttävät tunnistautumista ja tunnusten käyttö on selvästi myös arkipäiväistynyt. Tarkkana siis pitää olla, mihin tunnuksensa syöttää ja lukea myös tarkasti kaikki vahvistusviestit läpi, jotta voi olla varma mitä asioita on vahvistamassa ja kenen kanssa, Reunanen muistuttaa.
Erityisesti uusissa asiointitilanteissa ja verkkotunnusten käytössä tulisi Reunasen mukaan käyttää harkintaa, ja päästä pois tavasta rastia kiireessä erilaisia hyväksymisiä ilman, että edes oikeasti tietää mitä tekee tai hyväksyy.
– Tekstiviestin, sähköpostin tai hakukoneen kautta ei verkkopankkiin tule koskaan kirjautua. Pankin verkkosivujen osoite pitää itse kirjoittaa selaimeen. Tärkeää on myös muistaa, että pankit, poliisi tai mikään muukaan taho ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä, Reunanen sanoo.