Kiinnitä huomio oikeisiin asioihin. Yksi hyvä kikka onmuistella, mihin itse aikoinaan asunnossa ihastui, OP:n asiantuntija vinkkaa.
Jumittaako oman asuntosi myynti, tai pohditko vasta myymistä ja haluaisit varmistaa, että kodistasi kiinnostutaan? OP Kodin asiantuntija Petteri Miettinen kiteyttää kaiken siihen, että on hyvä tarkistaa perusasiat.
– Nykyajan asunnonostajalla ei ole halua siivota edellisen omistajan sotkuja. Jos listoja puuttuu tai ovenkarmi on risainen, koska koira on järsinyt sen, niin kannattaa korjata ne asiat ensimmäisenä, Miettinen sanoo pilke silmäkulmassaan.
– Periaate on: jos ajattelee, että korjaisin nämä asiat nopeasti, kunhan vain saisin aikaiseksi, niin sitten ne kannattaa vain yksinkertaisesti korjata. Muuten ostajaehdokkaan huomio menee vääriin asioihin, kun tämä arvioi asuntoa ja sen hintaa.
Toinen perusasia on tehdä asunnosta mahdollisimman siisti niin, että omat elämisen jäljet eivät juuri näy.
– Se yleensä riittää – ei tarvitse raahata jonkun toisen huonekaluja kotiin ja alkaa sisustamaan uudestaan, Miettinen sanoo.
Yksi hyvä kikka on myös muistella, mihin itse aikoinaan asunnossa ihastui. Toimisiko se sama asia yhä myyntivalttina? Voisiko itse tehdä jotain, jotta ostajaehdokas huomaisi sen ihastuttavan asian ensimmäisenä?
– Ensivaikutelma alkaa jo pihalta, mutta tärkein on se hetki, kun ostaja astuu ensimmäisen kerran ovesta sisälle. Tuleeko jo eteisessä vau-fiilis?
Asuntokauppa elpyy aina
OP:n kiinteistönvälitysjohtajaMax Mederpuolestaan korostaa, että asuntoa myydessä on tärkeää tietää ostajien tarpeet.
– Yleensä välittäjämme kysyvät asiakaskontakteissa, mitä ostajat asunnolta toivoisivat ja mikä olisi heille tärkeää, Meder kertoo.
Meder kertoo, että asuntokaupan tilanne vaihtelee saman paikkakunnan sisällä ajan myötä, eikä sille ole aina selkeää selitystä.
– Alalla puhutaan niin sanotusta patoutumasta. Eli vaikka jollakin alueella asuntokauppa on ollut hiljaisempaa, niin perusasuntotarve on kuitenkin olemassa. Perheitä tulee, lapsia muuttaa kotoa, ihmisiä syntyy ja kuolee. Kun tarve tarpeeksi pitkään kasvaa, niin se lopulta purkautuu, ja alkaa syntymään kauppaa, Meder kertoo.
– Ei ole kohdetta, joka ei lopulta menisi kaupaksi. Kyse on ajasta, oikeasta hinnoittelusta ja ostajien löytämisestä.