Viime vuonna Black Friday kampanjan allamyytyjentuotteidenhinnat laskivat keskimäärin 4,5 prosenttia ja tuotteista 15 prosentin hinta nousi.
Yhdysvalloista Suomeenkin rantautunut Black Friday on vähittäiskauppojen suurin yksittäinen alennusmyyntipäivä. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan ja Bilendin tekemän kuluttajatutkimukseen vastanneista suomalaisista 44 prosenttia kertoi aikovansa tehdä ostoksia tulevana Black Fridayna ja ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 635 euroa. Kyselyyn vastanneet odottavat alennusten olevan silloin keskimäärin jopa 35 prosenttia.
Viime vuoden Black Friday -päivänä hintaoppaan datan mukaan suomalaisissa kaupoissamyytyjen vertailussa mukana olleiden 400 000 tuotteen hinnat laskivat keskimäärin kuitenkin vain 4,5 prosenttia jatuotteista 15 prosentin hintajopa nousi.
Alennuksia luodaan myös keinotekoisesti
– Kuluttajat odottavat huomattavasti suurempia alennuksia kuin kaupat pystyvät tarjoamaan. Tämä voi johtua siitä, että kaupoilla on tapana mainostaa suuria alennuksia, jotka ovat harvoin kovin totuudenmukaisia. Monissa kaupoissa alennuksia verrataan niin sanottuihin normaalihintoihin, jotka on usein määritetty korkeiksi, jotta alennukset vaikuttaisivat suuremmilta. Yksittäisiä tuotteita voi toki saada aidostikin korkealla alennuksella, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett selittää.
Hintaoppaan datanmukaan viime vuonna Suomessa 8,5 prosentilla tuotteista hinnat ensin nousivat 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana, minkä jälkeen niitä alennettiin Black Fridayksi 29. marraskuuta.
Myös kuluttajatutkimuksen vastaajat suhtautuvat alennuksiin jo osin epäilevästi: yli puolet vastanneista ei juurikaan tai lainkaan luota Black Fridayn tarjouksiin ja alennuksiin.
– Kaikkia tuotteita ei suinkaan myydä alennettuun hintaan, joten kuluttajan kannattaa olla tarkkana ja tarkistaa, onko hinta todella poikkeuksellisen hyvä juuri alennuspäivänä. Näyttävät alennuslaput ovat suuri houkutin, mutta ennen tarjoukseen tarttumista on hyvä tehdä hintavertailua kauppojen välillä ja tarkistaa, miten tuotteen hinta on kehittynyt, Matinvesi-Bassett muistuttaa.
Black Friday silti viime vuoden vilkkain ja halvin ostospäivä
Black Friday oli viime vuonna hintavertailupalvelun ylivoimaisesti vilkkain päivä. Kakkoseksi jäivät niin tapaninpäivänä käynnistyvät joulualennusmyynnit, sinkkupäivä kuin kesäalet.
– Lisäksi Black Friday oli myös muihin ostospäiviin verrattuna vuoden halvin päivä: esimerkiksi tapaninpäivänä keskimääräinen alennusprosentti oli 2 ja sinkkupäivänä 0,5, kun Black Fridayna se oli 4,5 prosenttia.
Black Friday tunnetaan erityisesti elektroniikka- ja tekniikkatarjouksistaan, ja viime vuoden suosituimmiksi kategorioiksi Hintaoppaassa nousivat matkapuhelimet, kuulokkeet, näytöt ja pelikonsolit.
– Yksittäisistä tuotteista suosituimmiksi nousivat Applen iPhone 8 ja Sonyn PlayStation 4.
Kuluttajatutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa Omnibus Panelissa 14.–18.10.2020 ja Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 6.11.–9.11.2020. Kumpaankin verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Hintaoppaan Black Friday -raportti