Useimmat suomalaisautoilijat laskevat bensiinin ja vakuutukset auton käytön kuukausikustannuksiin, mutta kuluja tulee paljon muistakin lähteistä. Autoilusta on myös tulossa kalliimpaa, jos hallitusohjelmassa kaavaillut hankkeet toteutuvat.
Hallitusohjelmassa esitetään, että fossiilisten polttoaineiden hintaa nostetaan sekä tiemaksuja. Lisäksi kiinteistöjen isojen remonttien yhteydessä pitää jatkossa huomioida sähköautojen lataustarpeet.
Autoliitto huomauttaa tulevan hallituksen katkaisevan autoveron alentamistrendin.
- Kun valtio pitää kiinni autoverosta, niin autonomistajat pitävät kiinni vanhoista autoistaan. Tämä ei edistä liikenteen päätöstavoitteita.
- Olisi ollut toivottavaa, että liikenteen verotuksen tulevaisuudesta olisi ollut enemmän konkretiaa. Se olisi poistanut epävarmuutta, jonka seurauksena autonostajat ovat lykänneet ostopäätöksiään. Olisi ollut tärkeää, että yhä useammalla olisi ollut mahdollisuus ajaa uudemmalla, vähäpäästöisemmällä ja turvallisemmalla autolla, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.
Ensirekisteröinnit ovatkin vähentyneet alkuvuonna selvästi: tammi-toukokuussa määrä oli 14,2 prosenttia pienempi kuin viime vuonna samaan aikaan.
Autoliiton mukaan tieliikenne on Suomessa jo kansainvälisesti vertailtuna kireästi verotettua ja tiemaksu olisi siihen yksi porras lisää.
- Uudet verot ovat nykyisiä tehottomampia ja merkittävä osa tieveroista valuu pienessä maassa verojärjestelmien rakentamiseen ja niitä pyörittäville yrityksille sekä hallinnolliseen byrokratiaan. Tämä on todettu joka kerta, kun tieveroja on aiemmin suunniteltu, liitto muistuttaa.
Tiemaksusta saattaisi tulla etenkin työmatkoja ajavien kaupunkilaisten vero, sillä julkisen liikenteen palvelut eivät kata hajanaisella kaupunkiseudulla liikkuvien tarpeita.
Kustannuslaskelmat hakusessa
Autoilijat saattavat siis joutua laskemaan tiemaksut jatkossa kuukausittaisiin käyttömaksuihinsa, mutta yllättävän monet laskevat kuukausikuluihin vain polttoaineen ja vakuutuksen.
Danske Bankin autobarometrin mukaan 98 prosenttia laskee kuluihin mukaan polttoaineen ja 91 prosenttia myös vakuutuksen. Kuitenkin auton huollot huomioi enää 70 prosenttia vastanneista ja vain noin neljännes laski mukaan rengassäilytyksen/renkaiden vaihdon tai rahoituskustannukset. Harvimmin mukaan luettiin auton arvon aleneminen.
Barometrissä 43 prosenttia arvioi autoilun maksavan 200-400 euroa kuukaudessa. Kolmannes puolestaan laski kokonaiskulujen jäävän alle 200 euroon kuussa, kun taas 14 prosenttia arvioi kuluikseen 400-600 euroa.
- Autoilun kustannukset koostuvat monesta tekijästä, joista kaikki eivät ole ilmeisiä. Polttoaineen kulutus ja vakuutus on helppo laskea, mutta monet todelliset kustannukset jäävät piiloon. Siksi voi olettaa, että suomalaiset maksavat autoilusta enemmän kuin luulevat, Danske Financen johtaja Altti Kuuri sanoo.
Rinteen hallitus on kaavaillut polttoaineveron nostoa viidellä sentillä. Kun huomioidaan myös polttoaineen arvonlisävero, se nostaa Autoliiton laskujen mukaan vuosittaista polttoainelaskua noin 80 eurolla, jos polttoaineenkulutus on 6,5 litraa/100 km ja ajosuorite 20 000 kilometriä vuodessa.