Jos opettaja on itse kiinnostunut opettamastaan aiheesta, innostus taatusti välittyy luokkahuoneissa oppilaisiin ja opiskelijoihin.
Nuorten yrittäjyys ja talous NYT järjesti yhdessä Suomen Pankin, Suomen vuokranantajien, Oikeusministeriön, Pörssisäätiön ja Nasdaqin kanssa huhtikuussa Open Sijoittajapäivän, koulutustilaisuuden taloudesta ja sijoittamisesta sekä niiden opettamisesta kiinnostuneille opettajille.
Lumimyrskystä huolimatta paikalle tuli suuri joukko asiasta innostuneita opettajia oppimaan ja verkostoitumaan. Päivään kuului alustuksia mm. listautumisesta, pörssin tehtävistä, sijoittajan verotuksesta, talousosaamisesta, talouden ajankohtaiskatsauksesta ja monesta muusta kiinnostavasta teemasta. Päivän päätti vierailu Pörssitaloon Pörssisäätiön ja Nasdaqin vieraana. Pääsimme myös listautumistunnelmiin simuloidun kellonsoiton kautta, joka oli eräs päivän kohokohtia.
Tilaisuuden juontajana voin näin jälkikäteen todeta, miten upeita suomalaiset opettajat ovat. Jokainen esitys herätti kommentteja ja keskusteluja. Innostusta oli ilmassa. Alustuksia kuunneltiin tarkalla korvalla, eikä luennoitsijoita päästetty helpolla. Jälleen kerran tuli todeksi se, että jos opettaja on itse kiinnostunut opettamastaan aiheesta, innostus taatusti välittyy luokkahuoneissa oppilaisiin ja opiskelijoihin.
Päivän eräs mieleenpainuvimpia hetkiä oli nuorten sijoittajien, Tampereen Bisnesnorssin opiskelijoiden, Patrikin ja Juuson erinomainen alustus omista sijoittajapoluistaan. Miten innostavasti he puhuivatkaan! Uskon, että juuri kyseinen esitys tai yleensäkin ottaen nuorten innostavien sijoittajatarinoiden kuuleminen oppitunneilla on tärkeää. Tästä erinomainen esimerkki ja mahdollisuus on Pörssisäätiön Pörssilähettiläät-ohjelma, josta voi tilata sijoittamiseen ja säästämiseen perehtyneitä nuoria oppilaitoksiin puhumaan säästämisen ja sijoittamisen teemoista, nuorelta nuorelle.
Summa summarum. Jotta talousosaaminen, tietämys ja taidot säästämisestä ja sijoittamisesta edistyvät jatkossakin, tarvitsemme
1. asialleen vihkiytyneitä ja asiasta kiinnostuneita opettajia
2. erityisesti kiinnostavia narratiiveja nuorilta nuorille, jotta talouden ja sijoittamisen teemat kiinnostavat edelleenkin.
3. erilaisiin oppimistarpeisiin vastaavia hyviä opetusmateriaaleja
Viimeisimmän kohdan olemme NYT Sijoittajakoulussa huomanneet: hyvä ja laadukas, opettajaa kantava materiaali on avain onnistumiseen.
Utelias ope ja utelias ote talouden teemojen opettamisessa ja oppimisessa, siinäpä toimiva resepti.
Mari Hannola-Antikainen
Kirjoittaja on nuorten talousosaamiseen erikoistunut asiantuntija Nuorten yrittäjyys ja talous NYT -organisaatiossa.