Finnair tiedotti 6.10.2023 suunnittelevansa enintään 600 miljoonan euron suuruista merkintäetuoikeusantia vahvistaakseen taloudellista asemaansa. Summa on huomattava yhtiön 438 miljoonan euron (23.10.2023 päätöskurssi) markkina-arvo huomioituna. Vuoden 2020 merkintäoikeusannissa moni sijoittaja teki rahanarvoisia virheitä, joiden ei soisi toistuvan.
Edellisen kerran Finnair järjesti merkintäoikeusannin vuonna 2020, ja tuolloin moni sijoittaja astui miinaan vanhojen osakkeiden, merkintäoikeuksien ja uusien osakkeiden ollessa kaupankäynnin kohteena. Kauppalehden Ahti Terhemaan (KL 23.10.2023) artikkelissa on erinomaisesti koostettu sekaannuksen paikat. Vaikka Finnair ei ole vielä antiehtojaan julkistanut, kannattaa Terhemaan artikkeli lukea ja neuvot ottaa jo nyt huomioon.
Osakesäästäjän tarkistuslista tässä vaiheessa:
1 Kun merkintäoikeusannin ehdot julkaistaan, lue ne ajatuksella läpi
2 Laske, kuinka monta merkintäoikeutta saat omistamiesi vanhojen osakkeiden osalta
3 Laske, kuinka moneen uuteen osakkeeseen olet merkintäoikeuksilla oikeutettu
4 Laske, kuinka paljon pitää uutta rahaa sijoittaa, jotta saat uusia osakkeita (samalla lasket uuden osakkeen hinnan)
5 Päätä, merkitsetkö uusia osakkeita vai myytkö merkintäoikeudet pörssissä
6 Jos merkitset uusia osakkeita, päätä haluatko ostaa lisää merkintäoikeuksia pörssistä tai osallistua mahdolliseen toissijaiseen merkintään
7 Kiinnitä huomiota mahdollisiin hinnoitteluvirheisiin pörssissä ja pyri joko hyötymään niistä tai ainakin välttämään virheet
Huomion arvoista on, että mikäli merkintäoikeuksille ei tee mitään, ne erääntyvät arvottomina. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että omistusosuus yhtiöstä laimenee alle puoleen. Merkintäoikeudet kannattaa siis joko käyttää tai myydä eteenpäin. Passiivisuus tarkoitti Terhemaan mukaan vuoden 2020 annin osalta noin 80 prosentin laskennallista menetystä!
Mihin Finnair tarvitsee rahaa?
Finnair on julkaissut sivuillaan hyvän materiaalipaketin merkintäoikeusannista, jolla on pääomistajien täysi tuki. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suomen valtio, Varma, Elo ja Ilmarinen tulevat äänestämään ylimääräisessä yhtiökokouksessa merkintäoikeusannin antivaltuutuksen puolesta ja osaltaan merkitsemään uudet osakkeet täysimääräisesti.
Finnair tulee käyttämään annissa saamansa rahat taseen vahvistamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa Suomen valtion antaman hybridilainan ja pääomalainan takaisinmaksua. Hybridilaina ja pääomalaina luetaan taseessa oman pääoman ehtoiseen rahoitukseen ja nauttivat siten vierasta pääomaa heikommasta velkojan asemasta. Tästä syystä niillä on tyypillisesti huomattavan korkea kustannus, eli korko. Finnairin pääomalainan marginaali on 3,5 prosenttia ja viitekorko 4,1 prosenttia, eli kokonaiskorko on noin 7,6 prosenttia. Yhtiön tulos tulee siten parantumaan kymmenillä miljoonilla euroilla.
Suomen valtio omistaa noin 55,8 prosenttia Finnairin osakekannasta. Mikäli Finnair kerää koko mainitun summan 600 miljoonaa euroa, tulee valtio ensin maksamaan yhtiölle noin 335 miljoonaa euroa, jonka jälkeen yhtiö maksaa edellä mainitut lainat takaisin, kuvan mukaisesti yhteensä noin 642 miljoonaa euroa. Summa käytettäneen valtion velan kohonneisiin korkokustannuksiin.
Järjestelyn jälkeen yhtiön oma pääoma on positiivinen ja vuosittaiset rahoituskustannukset merkittävästi aiempaa pienemmät. Yhtiön liiketoimintaympäristö ei ole ollut kaikista helpoin koronan sekä Venäjän ylilentokiellon vuoksi. Mikäli yhtiön kustannukset nousevat tai esimerkiksi liike- ja vapaa-ajanmatkustus vähenee, on aiempaa kevyemmässä velkalastissa pykälää vähemmän myrskypilviä kierrettävänä.
Tulos on kohentunut
Finnair julkaisi tänään kolmannen osavuosikatsauksensa. Yhtiön tulos ja liikevaihto olivat merkittävässä kasvussa, joten markkinat palkitsivat omistajat tuntuvalla kurssinousulla. Tosin kurssi oli lasketellut osakeantitiedotteen jälkeen merkittävästi.
Toimitusjohtaja Topi Manner vaikuttaa luotsanneen Finnairin onnistuneesti turbulenssien läpi. Hän jättää Finnairin siirtyessään Elisan toimitusjohtajaksi. Hänen myöhemmin nimettävä seuraajansa perii olosuhteisiin nähden hyväkuntoisen yhtiön.
Victor Snellman
Kirjoittaja on Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja.
Kirjoittaja on Viisas Raha -lehden päätoimittaja ja Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja.