Suomen perustuslain 81 §:n mukaan verotuksesta on säädettävä lailla. Virtuaalivaluuttojen verotuksesta on annettu KHO 2019:42 ratkaisu ja Verohallinnon ohjeistus (VH/5083/00.01.00/2019, annettu 22.1.2020) virtuaalivaluuttoja koskien. Tämä lähtökohtaisesti mahdollistaa virtuaalivaluuttojen verotuksen.
Virtuaalivaluuttojen määrittely ei kuitenkaan ole näin yksinkertaista. Esimerkiksi KHO:n ratkaisussa (2019:42), joka koski ether-virtuaalivaluuttaa, kaikki virtuaalivaluutat määriteltiin saman termin ”virtuaalivaluutta” alle. Eli niin ether, bitcoin kuin myös kaikki muutkin kryptovaluutat määriteltiin termillä ”virtuaalivaluutta”.
Bitcoin
Jos kuitenkin kysyy alan toimijoilta, onko esimerkiksi bitcoin-lohkoketju riittävän samantapainen järjestelmä kuin ethereum-lohkoketju, monien mielestä yhteistä on vain pari ominaisuutta. Tämä ei tekisi näistä järjestelmistä edes vertailukelpoisia keskenään. Monien mielestä muita kryptovaluuttoja tai älysopimusalustoja ei pitäisi edes käsitellä bitcoinin kanssa yhteisen termin alla, koska bitcoinin lohkoketju toimii niin merkittävästi muista virtuaalivaluutoista poikkeavalla tavalla.
Oleellista tässä on se, että mikäli esimerkiksi bitcoinia ei pidetä toimintatavaltaan riittävän samanlaisena kuin ethereumia, silloin korkeimman oikeuden ratkaisun (KHO 2019:42) ei voida katsoa koskevan bitcoinia. Mikäli taas huomattaisiin, että esimerkiksi Verohallinnon ohjeistus aikaisemmilta vuosilta ei määritelmällisesti koskisi bitcoinia, silloin bitcoin-tuloja ei voisi verottaa nykyisen vero-ohjeistuksen (VH/5083/00.01.00/2019, annettu 22.1.2020) puitteissa, vaan bitcoin-tulot verotettaisiin todennäköisesti vain FIAT-valuuttaan kuten euroon vaihdettaessa.
Tällöin virtuaalivaluuttojen välisiäkään vaihtoja ei voisi tietenkään verottaa. Tämä tarkoittaisi myös sitä, että yksityishenkilö ei voisi vähentää luovutusvoitoista syntyneitä tappioita verotuksessaan. Tulojen ilmoittamisen osalta velvollisuus kuitenkin säilyisi, mutta silloin tulot todennäköisesti ilmoitettaisiin vasta siinä vaiheessa, kun bitcoinit vaihdettaisiin FIAT-valuuttaan. Myös alkuperäisen hankintahinnan määrittely muodostuisi hyvin haastavaksi esimerkiksi lahjaverotuksen osalta.
Ethereum
Myös ethereumin osalta tilanne on muuttunut merkittävästi sitten vuoden 2019, koska ethereum on siirtynyt PoW:sta (Proof-of-Work) PoS-järjestelmään (Proof-of-Stake). Muutos on erittäin merkittävä. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että nykyinen ethereum ei ole enää kryptovaluutta.
Tällöin ethereumin voidaan katsoa kehittyneen KHO:n 2019:42 ratkaisun jälkeen niin merkittävästi suuntaan, joka on tehnyt ethereumista sellaisen tietoteknisen alustan, ettei se ole enää kryptovaluutta. Tämä tarkoittaisi, että ethereumia ei voisi verottaa 6.9.2022 Merge-päivityksen jälkeen virtuaalivaluuttana.
Joidenkin mielestä taas ethereumin lohkoketju ei ole koskaan edes ollut riittävän hajautettu ollakseen kryptovaluutta. Tällöin ethereuminkaan kohdalla ei voitaisi toimia nykyisen tai yhdenkään aikaisemman vero-ohjeistuksen mukaisesti.
Muut kryptovaluutat
Entä onko muilla kryptovaluutoilla riittäviä yhtäläisyyksiä edes ethereumin kanssa, jotta niitäkään voisi verottaa nykyisin voimassa olevan ohjeistuksen mukaisesti? Tai onko niitä määritelty riittävän yksiselitteisesti, jotta niitä voitaisiin verottaa virtuaalivaluuttoina?
Voi olla mahdollista tulkita, että koska bitcoinia, ethereumia tai mitään muutakaan kryptovaluuttaa ei ole määritetty lainsäädännössä riittävän yksiselitteisesti, virtuaalivaluuttojen nykyinen verotus ei perustuisi
voimassa olevaan lakiin. Jos näin olisi, silloin toimittaisiin todennäköisesti kuten aikana ennen 2019:42 ratkaisua tai jopa vuoden 2013 vero-ohjeen mukaan.
Tai sitten jouduttaisiin viheltämään peli poikki ja laatimaan oma sääntely ihan alusta lähtien niin bitcoinille, ethereumille kuin muillekin virtuaalivaluutoille.
Jos nykyiseen virtuaalivaluuttojen verotuksen tulkintaan haluaa saada muutoksia aikaan, tulee se toteuttaa esimerkiksi joko laatimalla uusi lainsäädäntö tai haastamalla nykyinen näkemys korkeimman hallinto-oikeuden kautta, jolloin nykyistä virtuaalivaluuttojen verotusta olisi mahdollista muuttaa. Mikäli siis ylipäätään halutaan, että nykyinen tulkinta muutettaisiin uudenlaiseen muotoon.
Kaikesta huolimatta hyvää joulua ja erittäin tulkinnallista uutta vuotta!
Henri Väkeväinen
Kirjoittaja on Suomen Kryptovaluuttayhdistys Konsensus Ry:n hallituksen puheenjohtaja, ja hänellä on vuosien kokemus kryptovaluutoista sekä niihin liittyvien oikeudellisten tilanteiden ratkaisemisesta