KMT 2023 -tutkimus kertoo Viisaan Rahan painetulla lehdellä olevan nyt keskimäärin 58 800 lukijaa. Lukijamäärä on kasvanut 3,5 prosenttia vuoden takaisesta.
Viisaan Rahan lukijamäärän kasvuvauhti on kova, sillä melkein kaikilla muilla talouslehdillä kasvuprosentti on pienempi tai jopa miinusmerkkinen. Eniten on kasvanut Talouselämän lukijamäärä, joka on nyt keskimäärin 133 800. Siinä on kasvua 4,9 prosenttia edelliseen mittaukseen. Viisaalla Rahalla on toiseksi kovin kasvuvauhti. Esimerkiksi Arvopaperin lukijamäärä 63 100 on vähentynyt 9,3 prosenttia.
– Olen ylpeä jäsenlehtemme menestyksestä puolueettomassa mittauksessa. Varsinkin näinä aikoina kaikkien talouslehtien lukijamäärän soisi kasvavan, Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja ja Viisaan Rahan päätoimittaja Victor Snellman kommentoi.
Kansallinen Mediatutkimus eli KMT on sanoma- ja aikakauslehtien kustantajien, mainostajien sekä mainos- ja mediatoimistojen perustaman ja omistaman MediaAuditFinlandin teettämä tutkimus. Yhtiö on teettänyt lehtien lukijamääriä, lukijakuntien rakennetta ja mediakäyttöä selvittävää tutkimusta vuodesta 1972.
Nykyisin KMT mittaa myös digitaalisen lukemisen viikkotavoittavuutta. Viisaalla Rahalla on keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukevia 27 300. Tutkimukseen vastaaja on voinut olla mukana mittauksessa vain kerran, eli kyseessä ovat eri lukijat.
Viisaan Rahan keskimääräinen viikkotavoittavuus on 77 500 lukijaa, mikä tarkoittaa keskimääräisen painetun lehden lukijamäärää lisättynä keskimääräisen viikon digilukijoiden nettomäärällä. Tulos kertoo, että painetulla ja verkkolehdellä on eri yleisö.
– Painetulla lehdellä ja digiversioilla on vain 8 600 yhteistä lukijaa, sillä ne on suunnattu eri kohderyhmille. Painettu lehti on Osakesäästäjien jäsenlehti, kun taas verkkolehti on suunnattu potentiaalisille uusille jäsenille. Toisaalta verkon blogipalstat ovat hyödyllisiä ja kiinnostavia kokeneillekin sijoittajille, Viisaan Rahan tuottaja Juha Peltonen Omnipressistä sanoo.
Viisaan Rahan kokonaistavoittavuus on hieman laskenut. Edellisessä mittauksessa se oli 82 000.
– Tähän on vaikuttanut, että printtilehden juttujen julkaiseminen verkon puolella lopetettiin kuluvan vuoden alusta, Peltonen arvioi.
– Ne ovat jäsenmaksuun sisältyvä jäsenetu.