Vastuullinen sijoittaminen on vahvasti kasvava trendi, mikä näkyy erityisesti vastuullisten rahastojen viimeaikaisessa suosiossa.
Vastuullisuus on yksi tärkeä kriteeri sijoituspäätöksessä myös Wärtsilän osakkeiden kohdalla. Wärtsilä kuuluu useaan kestävän kehityksen indeksiin ja esimerkiksi huhtikuussa 2021 lähes 40 prosenttia yhtiön osakkeista oli vastuullisen sijoittajan mandaattia kantavan sijoittajan omistuksessa.
– Wärtsilässä panostetaan kestävään teknologiaan, mutta laivamoottoripuolella herää kysymys, ovatko niiden teknologiset ratkaisut kuitenkaan tarpeeksi ympäristöystävällisiä. Mielestäni niin ei välttämättä ole, FIM:n vanhempi salkunhoitaja Juha Varis sanoo.
Korona painoi myös Wärtsilän tuloksen alas
Wärtsilän Marine-segmentti kärsi koronan aikana, kun alukset seisoivat satamissa, eikä uusia tilauksia tullut riittävästi. Variksen mukaan nyt on kiinnostavaa nähdä, kuinka suurta vahinkoa pandemia aiheutti ja onko käännettä näkyvissä.
– Jos katsoo viimeisen viiden vuoden liikevoiton kehitystä, pandemian aikana tapahtui sukellus. Tämän vuoden ensimmäinen neljännes oli suhteellisen kannattavuuden osalta laskussa. Myös toisella neljänneksellä liikevoitto laski peräti seitsemän prosenttia 1,13 miljardiin euroon edellisen vuoden vertailujakson 1,22 miljardista. Nyt kurssi on taas melko voimakkaasti noussut, joten toivottavasti pohjakosketus tulosmielessäkin on nyt nähty, toteaa Varis.
Wärtsilän toimitusjohtaja Håkan Agneval ennakoi yhtiön tiedotteessa kolmannen neljänneksen olevan edellisen vuoden vertailukautta jo paljon pirteämpi.
– Myös pidemmällä aikavälillä näemme kiehtovia mahdollisuuksia sekä meri- että energiateollisuuden hiilineutraaliuden tavoitteluun, Agneval toteaa.
Sijoittajakatsauksessa tuotiinkin näkyviin muun muassa uusien erityyppisten laiva- ja moottoritilausten selkeä nousu. Yksi näistä tulee olemaan ammoniakkiseoksella käyvä laivamoottori, jonka odotetaan olevan markkinoilla vuonna 2023.
Historiallisesti Wärtsilä on sektorillaan paras yhtiö. Jos muutaman vuoden takaiseen tulokseen päästään nopeasti, osakkeen hintaa ei voi sanoa kalliiksi.
Varis kuitenkin näkee vähän epävarmuutta siinä, kuinka nopeasti paluu tapahtuisi:
– Pidän lyhyen aikavälin nousua osakkeen hinnassa kovana viimeaikaiseen tuloskehitykseen nähden, hän sanoo.
– Sijoittajilla on vahva usko yhtiöön ja tuloskehitykseen. Lisäksi toimitusjohtajan vaihtuminen saa monen sijoittajan odottamaan nousu alkua. Itse olen vähän epäileväinen, kuinka nopeasti tuloskehitys palaa sinne 500 miljoonan euron tasolle. Olen varovainen, mutta osa uskoo toisin, Varis sanoo.
Akkujärjestelmistä potentiaalinen kasvumarkkina
Wärtsilän kannalta kiinnostavin segmentti laivamoottorin ohella on Variksen mielestä energiavarastojärjestelmät, jota hän pitää mahdollisena kasvumarkkinana.
Akut ja isot järjestelmät kasvattavat suosiotaan. Kun uusiutuvan energian, esimerkiksi tuulivoiman, tuotannon osuus kasvaa kokonaisenergiasta, tarvitaan akkutyyppisiä ratkaisuja tasaamaan tuotantoa verkkoon.
– Wärtsilä tekee akkujärjestelmiä lähinnä varavoimaksi. Isommista energiavarastojärjestelmätoimituksista käydään kilpailua Teslan kanssa ja Wärtsilä on saanut tilauksia hyvin viime aikoina, Varis sanoo.
Kasvunäkymät ovat hyvät ja alan yritysten kertoimet ovat kovia. Vaikka akkujärjestelmien osuus liikevaihdosta on vielä maltillinen, se voi pian kuitenkin näytellä kurssissa isompaa osaa.
– Ala vaikuttaa myös yrityksen vastuullisuusnäkymiin, Varis huomauttaa.
*****
Viisasraha -lehden numerossa 5/2021 Wärtsilä on Valokeilassa. Osakesäästäjien jäsenenä saat lehden itsellesi luettavaksi. Ei-jäsenet voivat liittyä Osakesäästäjien jäseneksi tai ostaalukuoikeuden Viisas raha -lehden tuoreimpaan numeroon klikkaamalla Osta digilehti Lehtiluukusta