Myynnin odotettiin toipuvan vaate- ja kenkäkaupoissa rokotusten myötä, mutta liikkumisrajoitusten uhka tuli kalliiksi alan yrityksille.
Maaliskuun keskustelu liikkumisrajoituksista maksoi Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan vaate- ja kenkäkaupalle lähes sata miljoonaa euroa. Vuosi sitten myynti romahti koronan ensimmäisen aallon ja yhteiskunnan sulkutilan tähden, tänä keväänä myyntiä söi liikkumisrajoitusten uhka.
Vaate- ja kenkäkaupoissa varauduttiin myynnin toipumiseen rokotusten myötä. Myytäviä tuotteita on paljon tarjolla myymälöissä, sillä hankinnat tehdään jopa vuosi etukäteen.
– Nyt myyntiä kuristi aaltoileva keskustelu liikkumisrajoituksista, joka maksoi muutenkin kehnosti käyneelle muotikaupalle paljon varsin huonolla hetkellä. Yritysten likviditeetti on hälyttävän huono, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.
– Vaikka hankintoja on koronan myötä sopeutettu, ei vuosi sitten osattu arvata pandemian jatkumiseen. Siksi tempoileva hakuammunta liikkumisrajoituksista olisi voitu jättää käymättä, Kankaanpää sanoo.
Viime vuoden maaliskuuhun verrattuna vaatekauppa kasvoi 26 prosenttia, mutta normaaliin 2019 maaliskuuhun verrattuna vaatekaupan volyymi laski puoleen. Jalkinekauppa kasvoi maaliskuussa 18 prosenttia viime vuoteen verrattuna, mutta vuoteen 2019 verrattuna laskua kertyi 43 prosenttia.
Etätyösuositus, ravintolarajoitukset ja tapahtumien henkilörajaus ovat Kankaanpään mukaan pääsyy vaate- ja kenkäostosten vähäiseen määrään.
Muoti- ja urheilukauppa ry edustaa vaate-, urheilu- ja kenkäkauppaa. Sen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, tavaratalot ja marketit sekä tavarantoimittajat.