Autoalan näkymät ovat heikentyneet dramaattisesti. Tilausten määrä jäi maaliskuun viimeisellä viikolla lähes 80 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta ja autokaupan ennakoidaanpainuvan90-luvun lamavuosien lukemiiin.
Koronapandemian vaikutus ei vielä näy ensirekisteröinneissä, koska maaliskuussa ensirekisteröidyt autot on pääosin tilattu viime vuoden loppupuolella. Uusien autojen tilausten määrä sen sijaan romahti maaliskuun viimeisellä viikolla lähes 80 prosenttia normaalista tasosta, kerrotaan Autoalan tiedotuskeskuksen tiedotteessa.
–Myös huolto- ja korjaamotoimintojen kysyntä on viime viikkoina laskenut jyrkästi.
Koko autoklusterin yhteenlaskettu liikevaihto on viime vuosina ollut noin 20 miljardia euroa, josta yli puolet on autojen vähittäis- ja tukkukaupan liikevaihtoa. Liikevaihdolla mitattuna autojen vähittäiskauppa on suurin vähittäiskaupan toimiala heti päivittäistavarakaupan jälkeen.
Autoalan alkuviikolla tekemän suhdannekartoituksen mukaan autokaupan ennakoidaan painuvan tänä vuonna lukemiin, joissa viimeksi oltiin 1990-luvun lamavuosina.
Yritykset varautuvatlomautuksiin
Autoala alensikuluvan vuoden ensirekisteröintien ennustettaan 85 000 henkilöautoon ja 10 500 pakettiautoon, kun vielä ennen pandemian alkua arvioitiin päädyttävän 116 000 henkilöauton ja 15 000 pakettiauton tasoon.
– Alkuviikosta tehdyn suhdannekartoituksen mukaan noin 90 prosenttia autoalan yrityksistä on parhaillaan toteuttamassa tai jo toteuttanut YT-neuvotteluja kysynnässä tapahtuneiden muutosten takia.
Autoklusteri työllistää Suomessa yli 45 000 työntekijää.
Osana yhteiskunnan kriittisiä toimintoja
Auto on normaaliolosuhteissakin suurelle osalle suomalaisista välttämättömyys ja yli 60 prosenttia työmatkoista tehdään autolla.
–Yksityisautoilulla on tärkeä merkitys liikennejärjestelmän selkärankana vakavan epidemian aikana, kun joukkoliikennepalvelujen käyttöä joudutaan lähikontaktien vähentämiseksi välttämään. Tiekuljetusten merkitys taas on yhteiskunnan toimivuuden kannalta ratkaiseva jahuolto- ja korjaamotoimintojen keskeytymättömillä palveluilla on myös suuri merkitys huoltovarmuudelle.
– Autoalan tavoitteena on kaikin keinoin kriisiaikanakin turvata autojen huolto- ja myyntitoimintojen jatkuvuus, vaikka kysyntä jääkin kauas normaalista tilanteesta.