Toukokuussa rekisteröitiin 53,1 prosenttia vähemmän uusia autojakuin vuosi sitten. Kysyntä ei ole käynyt näin matalalla kertaakaan 2000-luvun aikana.
Kevään ensirekisteröintien määrä jatkoi toukokuussa maaliskuussa alkanutta laskuaan ja on syvenemässä kesää kohti siirryttäessä. Autoala arvioi rekisteröintien jäävän myös lähikuukausina selvästi viime vuoden lukemista.
Toukokuussa rekisteröitiin 5 110 uutta henkilöautoa, joka on 53,1 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2019 toukokuussa. Uusia henkilöautoja on vuoden alusta laskien rekisteröity 39 362, joka on 20,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna toukokuun loppuun mennessä.
– Uusien autojen kauppa käy edelleen hyvin hitaasti, mutta käytettyjen henkilöautojen kauppa alkaa jo hieman tasaantua huhtikuun yli 18 prosentin pudotuksesta, toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta sanoo.
Käytettyjä henkilöautoja myytiin toukokuussa 53 565, joka on 3,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden toukokuussa.
Pakettiautoja ensirekisteröitiin toukokuussa 912. Määrä on 31,3 prosenttia pienempi kuin viime vuoden toukokuussa. Tänä vuonna on ensirekisteröity 5 395 pakettiautoa, mikä on 18,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna toukokuun loppuun mennessä.
Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin toukokuussa 257, joka on 39,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden toukokuussa. Alkuvuoden aikana on ensirekisteröity 1 532 kuorma-autoa, joka on 13,5 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Linja-autoja on toukokuun loppuun mennessä ensirekisteröity 101. Määrä on 17,9 prosenttia viime vuoden alkua alempi.
Uusien autojen kysyntä ennätyksellisen matalaa
Autoala on ennakoinut, että koko vuoden ensirekisteröintimäärät ovat tänä vuonna jäämässä noin 85 000 henkilöautoon, noin 10 500 pakettiautoon, noin 3 100 kuorma-autoon ja noin 300 linja-autoon. Ensirekisteröinnit ovat jäämässä yhteensä alle 100 000 auton lukemaan. Uusien autojen kysyntä ei ole käynyt näin matalalla vielä kertaakaan 2000-luvun aikana.
Lähes 50 000 suomalaista työllistävä autoala toivoo hallitukselta ripeitä toimia uusien autojen kysynnän romahtamisen lieventämiseksi.
– Vanhojen autojen poistumaa nopeuttava romutuspalkkio olisi vihreän elvytyksen toimenpide, joka paitsi tuottaa valtiolle enemmän verotuloja kuin hankkeen budjettikustannus on, myös uudistaa autokantaa ja auttaa vuoden 2030 päästötavoitteiden saavuttamisessa, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä muistuttaa.
– Ilman elvytystoimia henkilöautojen kysyntä on tänä vuonna jäämässä noin neljänneksen ja pakettiautojen noin 30 prosenttia viime vuodesta. Kuorma-autoilla kysynnän ennakoidaan leikkautuvan noin neljänneksellä viime vuoteen nähden. Notkahdus on syvin linja-autoilla, joiden kysyntä on lähes puolittumassa viime vuoteen nähden.
Lisää aiheesta:
Uusien autojen tilaukset romahtivat maaliskuussa