Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on aloittanut toisen kautensa vauhdikkaasti. Mahdolliset tuontitullit vaikuttaisivat moneen suomalaisyhtiöön.
USA:n mahdollisesti kiristyvällä tullipolitiikalla tulisi olemaan vaikutusta Suomen vientivetoiseen talouteen. S-Pankin seniorisalkunhoitaja Juha Variksen mukaan on syytä pitää mielessä, että tulleista riippuen yhtiöiden nyt tiedossa olevat tulosnäkymät voivat vielä muuttua.
Erityisesti konepajoille Yhdysvallat ovat iso markkina. Ne muodostavat Helsingin pörssin suurimman toimialan, joten sitä kautta tullien vaikutus pörssiin olisi iso. Kärsijöiden lista pitää sisällään esimerkiksi sinne kartonkia vievän Metsä Boardin.
Moni yhtiö voi kuitenkin reagoida tulleihin ja lieventää niiden vaikutuksia toimenpiteillään. Tällaisia toimenpiteitä on Variksen mukaan esimerkiksi miettiä alihankintaketjuja uudestaan.
− Monen suomalaisen yhtiön myynti on Yhdysvalloissa, mutta tuotanto on muualla. Toisaalta, jos kilpailijalla on sama tilanne, tullimaksut voidaan pitkälti viedä lopputuotteen hintoihin, jolloin tullien vaikutus jää pienemmäksi, Varis sanoo.
− Huonoimman skenaarion mukaan isoja tulleja ei voitaisikaan siirtää omien tuotteiden hintoihin, jolloin ne jäisivät yrityksen maksettaviksi.
Hyötyjiäkin tullitilanteessa olisi. Varis kertoo, että esimerkiksi Huhtamäellä on omaa tuotantoa USA:ssa eikä sen tarvitse tuoda toimitusketjuunsa muualta mitään. Jos yhdysvaltalainen tai muunmaalainen siellä toimiva kilpailija on päinvastoin riippuvainen ulkomaantuonnista, tullimaksut tulevat sen rasitteeksi, mikä saattaa parantaa Huhtamäen kilpailuetua tuotteiden hinnoittelussa.
− Myös SSAB:llä on paikallista tuotantoa USA:ssa, ja heidän myymiensä terästuotteiden hinnat ovat alhaalla. Yrityksen toimitusjohtaja on ehtinyt jo olettaa, että jos tullit nostavat Kanadasta tulevien kilpailijoiden teräksen hintaa, hyödyttäisi se SSAB:tä, Varis kertoo.
Tulliuutisten myötä myös valuuttakurssit reagoivat, mikä osaltaan pehmentää tullien vaikutusta. Variksen mukaan heikko euro toisikin EU-maiden yhtiöille luontaista sopeutusta.
− Liikaa ei kuitenkaan kannata hermoilla ja synkistellä, ja koko tullitilanne voi muuttua jopa muutamassa viikossa, hän rauhoittelee.