Tokmannin tuotteetkävivät kaupaksi kotona ja mökillä aikaansa viettäville kuluttajille. Yhtiö selätti toimitusketjujen ongelmat jateki vertailukelpoista liikevoittoa 18,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.
Tokmannin liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 19,2 prosenttia vuotta aikaisemmasta jaoli 286,0 miljoonaa euroa.Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 17,5 prosenttia.
Vertailukelpoinen myyntikate nousi 98,6 miljoonaan euroon 84,5 miljoonasta eurosta.
Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali jäi 34,5 prosenttiin. Viime vuoden vertailujaksolla se oli 35,2 prosenttia.
Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi vertailujakson18,7 miljoonasta eurosta30,6 miljoonaan.
Osakekohtainen tulos nousi 0,38 euroon0,21 eurosta.
Tammi-kesäkuussa liikevaihto kasvoi vertailujaksosta13,3 prosenttia ollen484,9 miljoonaa euroa.Vertailukelpoista liikevoittoa syntyi 30,9 miljoonaaeuroa, mikä on 87,0 prosenttia enemmäin kuin viime vuoden vertailujaksolla.
Alkuvuoden aikana osakekohtainen tulos nousi 0,34 euroonvertailujakson 0,14 eurosta.
Keskiostoksien määrä kasvoi
Koronarajoituksien tultua voimaan pienenivät Tokmannin asiakasvirrat, muttakeskiostoksen määrä kasvoi.
Huhtikuusta eteenpäin tilanne alkoi kuitenkin palautua nopeassa rytmissä ja tällä hetkellä ostokäyttäytyminen on palannut lähes normaaliksi.
– Toisella neljänneksellä kasvoivat erityisen vahvasti vapaa-ajan, puutarhan ja kodin kunnostamisen tuotteiden sekä elintarvikkeiden myynti,toimitusjohtaja Mika Rautiainen kommentoi yhtiön tiedotteessa.
– Pukeutumisen myynti oli edellisvuotta jonkin verran alhaisemmalla tasolla. Ilahduttavaa on se, että asiakkaamme ovat löytäneet entistä paremmin myös Tokmannin verkkokauppaan
Yhtiö kertoo verkkokaupan osuuden liikevaihdosta nouseen vuodentoisella neljänneksellä 1,4 prosentiin vertailujakson 0,6 prosentista.
– Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali laski toisella neljänneksellä vahvan myyntiohjelman ja poikkeavan myynnin rakenteen johdosta. Liikevaihdon voimakas kasvu ja kulujen tarkka hallinta mahdollistivat kuitenkin liiketuloksen merkittävän parannuksen.
Toimitusketjunongelmat selätettiin
Yhtiön kannalta logistiikkakeskuksen ja toimitusketjun toimintavarmuus ovat kriittisiä.Tokmannilla on Kiinassa hankintayhtiö norjalaisen halpakaupan Europrisin kanssa.
– Epidemian alkuvaiheessa toimitusketjussa Kiinasta oli 2–4 viikon toimitusviive, mutta kevään ja kesän kausituotteet saatiin myymälöihin ajallaan.
Yhtiön tärkein sesonki on joulusesonki, jossa Kiinan tuonnilla on iso merkitys.
– Joulun tuotteet ovat tuotannossa ja osa on jo matkalla Suomeen.
Halpaketjun toimitusketjun tehokkuus kärsi myös varaston henkilökunnan turvallisuuteen liittyvistä toimenpiteistä.
– Vahva myynnin kasvu yhdistettynä toimitusketjun heikentyneeseen tehokkuuteen aiheutti merkittäviä puutteita myymälöiden hyllysaatavuuteen. Tilanne on tällä hetkellä parantumassa normaalille tasolle
Hyllysaatavuuden parantamiseksi on plkattu lisää työntekijöitä varastolle ja hankttu uutta kalustoa logistiikkakeskukseen.
Yhtiö kertoomyös varautuneensamahdollisen toisen koronaepidemia-aallon varalta.
– Suhtaudumme luottavaisesti Tokmannin liiketoiminnan sujumiseen huolimatta siitä, että syksyyn ja loppuvuoteen liittyy luonnollisesti runsaasti epävarmuustekijöitä. Strategiassamme keskeisessä roolissa ovat kannattavuuden parantamiseen keskittyvät toimenpiteet sekä verkkokaupan roolin kasvattaminen edelleen.
Näkymissään yhtiö ennustaa vahvaa liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevaihdon kasvua vuodelle 2020. Myös konsernin kannattavuuden odotetaan paranevan viime vuodesta. Näkymät perustuvat oletukseen, ettei liiketoiminnanmarkkinaympäristössä ole toisella vuosipuoliskolla merkittäviä häiriöitä.
Tokmanni Group Oyj:n puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2020 (pdf)
Lisää aiheesta:
Koronakeväänä kodit ovat kunnostuneet – Kesko ja Tikkurila korjaavat potin
Kaupan alan umpisurkeat luvut – runsaalla neljäsosalla myynti on romahtanut lähes kokonaan