Hintamielikuva on halpakaupalle niin tärkeä, että siitä pidetään kiinni inflaationkin oloissa.
Alkuvuodesta Tokmannin asiakashaastattelut eivät luvanneet hyvää. Viesti oli selkeä: ”Nyt ei ole kuluttamisen aika.” Lisäksi kevätsesongin myyntiä verotti poikkeuksellisen pitkä talvi. Pihaan ja puutarhaan liittyviä tuotteita jäi varastoon.
Tokmanni onnistui kuitenkin vuoden toisella neljänneksellä jopa kasvattamaan liikevaihtoaan, ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaalikin pysyi 34 prosentin tuntumassa. Kohonneet kustannukset ja kasvaneet poistot typistivät vertailukelpoisen tuloksen edellisvuoden 39,1 miljoonasta 26,5 miljoonaan euroon, mikä ylitti analyytikoiden ennusteet.
Yhtiön rahoitusasema on niin hyvä, ettei varastoja tarvitse tuupata markkinoille alennusmyynneillä. Toimitusjohtaja Mika Rautiainen myöntää, että vaihto-omaisuuden määrää pyritään loppuvuonna vähentämään, mutta ei keinolla millä hyvänsä.
– Myymäläkohtaisia alennuksia saattaa tulla, että saadaan hyllyihin tilaa, mutta mihinkään laajoihin alennusmyynteihin emme ryhdy. Mieluummin pidämme varastossa sellaiset tuotteet, jotka säilyvät hyvin ensi vuoteen eivätkä aiheuta suuria varastointikustannuksia. Markkinoilla näyttää olevan tarjouksia, joissa luvataan jopa 70 prosentin alennuksia. Sellaiset alennukset tarkoittavat, että varastoja tyhjennetään tappiolla, Rautiainen sanoo.
Tokmannilla on Shanghaissa yhdessä norjalaisen Europris-ketjun kanssa yhteinen hankintaorganisaatio. Suoran tuonnin osuus myynnistä oli alkuvuonna runsas neljännes, josta 15,6 prosenttia Shanghain hankintayhtiön kautta ja loput 9,9 prosenttia muuta suoraa tuontia. Tokmannin hallinnoimien omien merkkien, yksinoikeusmerkkien ja merkittömien tuotteiden osuus myynnistä oli tammi-kesäkuussa 30,4 prosenttia.
– Pitää seurata koko ajan, mitä markkinassa tapahtuu. Erityisen tärkeää se on nyt, kun inflaatio asettaa hintapaineita. Meille tärkeää on hankintaketjun hallinta ja oma hankinta.
Hintamielikuvasta pidetään kiinni
– Halpakaupan ydin on hinta. Hintamielikuva on arvokas omaisuus, jota riskeerataan mahdollisimman vähän. Hinnankorotukset ovat halpakaupassa aina viimeinen keino, Rautiainen sanoo ja korostaa, että tämä periaate pätee myös inflaation olosuhteissa.
Tokmannilla on Shanghaissa yhdessä norjalaisen Europris-ketjun kanssa yhteinen hankintaorganisaatio. Suoran tuonnin osuus myynnistä oli alkuvuonna runsas neljännes, josta 15,6 prosenttia Shanghain hankintayhtiön kautta ja loput 9,9 prosenttia muuta suoraa tuontia. Tokmannin hallinnoimien omien merkkien, yksinoikeusmerkkien ja merkittömien tuotteiden osuus myynnistä oli tammi-kesäkuussa 30,4 prosenttia.
– Pitää seurata koko ajan, mitä markkinassa tapahtuu. Erityisen tärkeää se on nyt, kun inflaatio asettaa hintapaineita. Meille tärkeää on hankintaketjun hallinta ja oma hankinta.
Tokmanni on lisännyt myymälöidensä määrää muutamalla vuosittain.
– Meidän toimipisteemme sijaitsevat yleensä hiukan taajamakeskusten ulkopuolella, eli eivät aivan paikkakunnan kalleimmilla tonteilla. Lisäksi toimimme pääsääntöisesti vuokrakiinteistöissä. Tilojen uudisrakentamiseen osallistumme, mutta useimmiten hankkeessa on mukana kiinteistösijoitusyhtiö, jonka kanssa sitten teemme pitkäaikaisen vuokrasopimuksen, Rautiainen sanoo.
Kiinnostavaa ostettavaa ei juuri ole
Tokmanni on kasvanut tähän saakka myös yritysostoin. Rautiainen ei sulje mitään pois, mutta toteaa, että Suomessa mahdollisia kohteita on aika vähän.
– Tokmannin verkosto on alueellisesti niin kattava, ettei kiinnostavia kohteita kovin montaa ole, hän sanoo.
Toimitusjohtaja pitää Tokmannin kilpailijoina pikemminkin hypermarketteja ja erikoiskauppoja kuin muita halpakauppoja.
– Koko kaupan ala, ehkä pukeutumisen tuoteryhmää lukuun ottamatta, sai myötätuulta pandemiasta. Kun pandemia väistyy, kauppa joutuu kilpailemaan muiden palvelujen kanssa. Nyt rakennetaan tulevaisuuden halpakauppaa. Asiakkaat haluavat koko ajan laajempaa valikoimaa, Rautiainen sanoo.