Veikkaus myi lokakuussa 2022 noin 800 taideteosta reilun tuhannen teoksen kokoelmastaan. Vaikka myyntitavaraa oli paljon, paljousalennuksiin ei ryhdytty, vaan kunkin teoksen hinta arvioitiin huolella markkinan mukaan. Kaikkein arvokkaimmat taulut jätettiin vielä Veikkauksen omistukseen.
Kun Veikkaus ja Raha-automaattiyhdistys yhdistyivät vuonna 2017, molempien toimijoiden taidekokoelmat siirtyivät uuden Veikkaus Oy:n omistukseen. Taidetta on hankittu pääsääntöisesti lisäämään toimitilojen viihtyvyyttä. Ajan kuluessa toimitilojen määrä on vähentynyt radikaalisti eikä taiteen esilläpitopaikkoja ole enää riittävästi. Veikkauksen viestintäpäällikkö Riitta Nissi kertoo, että suurin osa taiteesta on viime ajat ollut säilytettynä varastoissa:
– Varasto ei mielestämme ole taiteen arvon mukainen paikka ja jouduimme arvioimaan, kuinka voimme hoitaa suurta kokoelmaa järkevästi ja taiteen arvoisesti. Sitä kautta päädyimme myymään suurimman osan kokoelmasta.
Veikkauksessa pohdittiin, vaikuttaako se hintaan, jos iso määrä taidetta myydään samaan aikaan. Tarkoituksena ei ollut lähteä polkemaan taiteen hintaa.
– Tiedostimme, että ei ole yksinkertaista myydä taidetta tällä tavalla, ja pyrimme tekemään kaiken mahdollisen, että emme sekoittaisi taidemarkkinoita. Siksi pyysimme apua ulkopuolisilta taiteen asiantuntijoilta, sillä halusimme mahdollisimman hyvän arvion markkinahinnasta, kertoo taidemyyntiprojektissa mukana toiminut Nissi.
Taiteen hinta seuraa tiiviisti talouden suhdanteita
Ison kokoelman ollessa kyseessä Veikkauksen myyntiprojetkia oli valmisteltu jo pitkään ja markkinahinta-arvioita tehtiin jo ennen viimeaikaisia, maailman taloutta mullistaneita kriisejä.
Taidemarkkinoiden asiantuntija Pauliina Laitinen kertoo, että taidemarkkinat riippuvat vahvasti yleisistä taloussuhdanteista. Nyt olisi hänen mukaansa hyvä aika ostaa esimerkiksi klassikkoja ja suosituimpien taiteilijoiden tuotannon parhaimmistoa, jos löytää sitä kohtuullisella hinnalla.
– Yleensä taiteen myynti ylellisyyshyödykkeenä laskee ensimmäisten joukossa laskusuhdanteessa ja noususuhdanteessa hinnat nousevat viiveellä. Parhaimmilla sijoituksellisilla taideteoksilla on kuitenkin inflaatiosuojaa, ja osa sijoittajista turvaakin pääomiaan laittamalla rahaa nyt kiinni arvotaiteeseen, Laitinen sanoo.
Suhdanneriippuvuuden tiedostaen, myös Veikkauksessa hinnoittelua pohdittiin Nissin mukaan loppumetreille asti peilaamalla sitä tämän hetkiseen maailman tilanteeseen.
Veikkauksen myyntikokoelmasta 99 prosenttia oli kotimaista taidetta. Laitisen mukaan muutamat suomalaiset taiteilijat, kuten Helene Scherfbeck, Akseli Gallen-Kallela ja Albert Edelfelt sekä tietyt nykytaiteilijat kiinnostavat ulkomaisiakin sijoittajia, mutta Veikkauksen tavoitteena oli järjestää suomalaisille matalan kynnyksen mahdollisuus tutustua kotimaiseen taiteeseen.
– Kokemukseni mukaan siinä onnistuimme ja saimme hyvää palautetta paikalla olleilta, sanoo Nissi.