Kauppakonsernin tavaratalo-segmentti jatkoi loppukesällä tanakasti tappiolla.
Stockmannin jatkuvien toimintojen liikevaihto laski heinä-syyskuussa 1,8 prosenttia vuodentakaisesta ja oli 225,3 miljoonaa euroa. Muotiketju Lindexin liikevaihto oli kasvanut vuositasolla 0,4 prosenttia 147,6 miljoonaan, kun taas tavaramyynnin tavarataloissa ja verkkokaupoissa, vuokralaisten ja alivuokralaisten vuokratuotot ja muut palvelutulot kattavan Stockmann-segmentin liikevaihto oli laskenut 8,6 prosenttia 78,2 miljoonaan euroon.
– Lindexillä oli kolmannella neljänneksellä vahva myynti ja se paransi liiketulostaan. Myynti kasvoi kaikilla markkinoilla. Lindex jatkoi uuden verkkokauppa-alustansa laajentamista ja lanseerasi uuden yhteistyön Booztin kanssa. Lindex avasi myös ensimmäisen franchising-myymälänsä lokakuussa uusilla markkinoilla Tanskassa suurella menestyksellä, elokuussa toimitusjohtajana aloittanut Jari Latvanen kertoo osavuosikatsauksessa.
Stockmann yksikön liikevaihdon lasku johtui yhtiön mukaan Helsingin Kirjatalon myynnistä viime vuoden toukokuussa ja Pietarin Nevsky Centre -kiinteistön myynnistä tammikuussa, mikä vaikutti vuokralaisilta saataviin vuokratuloihin. Verkkokauppa oli kasvanut 14 prosenttia. Liikevaihto oli laskenut Suomessa kaksi prosenttia vuositasolla ollen nyt 61,0 miljoonaa euroa, ja Baltian tavarataloissa myynti oli laskenut vajaat viisi prosenttia 17,2 miljoonaan osittain kiinteistömyynneistä ja Tallinnan Herkku-myymälän uudistuksesta johtuen.
Konsernin oikaisu liiketulos oli 5,4 miljoonaa eli lähellä vertailukauden 5,9 miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli edelleen selvästi tappiolla, joskin tappio kutistui nyt 11 miljoonaan euroon vuodentakaisesta 12,7 miljoonasta.
– Stockmann-liiketoimintayksikön liiketulos parani hieman, mutta oli edelleen negatiivinen. Hullut Päivät -kampanjan, jota vietettiin vuosineljänneksen jälkeen lokakuussa, myynti oli viime vuoden tasolla. Myynti Suomessa kasvoi kaksi prosenttia ja laski Baltiassa kahdeksan prosenttia. Verkkokauppa kasvoi voimakkaasti 11 prosenttia. Lanseerasimme onnistuneesti Hullut Päivät -verkkokaupan Virossa ja Latviassa, Latvanen toteaa.
Stockmann-yksikön oikaistu liiketulos oli heinä-syyskuussa 9,4 miljoonaa euroa tappiolla. Viime vuonna tappio oli 3,8 miljoonaa tai Nevsky Centrestä oikaistuna 8,3 miljoonaa.
Sen sijaan Lindexin tulos koheni 11,6 miljoonaan vuodentakaisesta 10,8 miljoonasta.
Osakettaan kohti Stockmann teki nyt 0,27 euron tappion, kun viime vuoden heinä-syyskuussa tappio oli 0,21 euroa per osake. Oikaistu osakekohtainen tappio oli 0,23 euroa verrattuna viime vuoden 0,06 euron tappioon.
Katteet alas, muutos ja säästöt jatkuvat
Konsernin suhteellinen myyntikate oli laskenut heinä-syyskuussa 56,4 prosenttiin vuodentakaisesta 58,7:stä. Lindexissä suhteellinen myyntikate oli 61,9 prosenttia eli lähellä viimevuotista 62,1 prosenttia. Yhtiön mukaan laskun taustalla olivat valuuttakurssit.
Stockmann-yksikön suhteellinen myyntikate oli 46,2 prosenttia. Viime vuonna samaan aikaan kate oli 53,0 prosenttia tai 46,6 ilman kiinteistöliiketoimintaa. Suhteellinen myyntikate laski pääosin johtuen Kirjatalo- ja Nevsky Centre -kiinteistöjen myynnistä, jotka laskivat vuokratuloja.
Konserni päivitti Lindexin lähivuosien strategiaa syksyn mittaan. Yhtiön mukaan vuoden 2023 loppuun mennessä tavoitteena on edelleen vahvistaa kansainvälistä kasvua ja erityisesti digitaalista muutosta.
– Lindexillä on vahva markkina-asema Pohjoismaissa, nopeasti kasvava verkkoliiketoiminta, tuloksellinen myymäläverkosto ja paraneva kannattavuus. Hallitus näkee suuren potentiaalin Lindexin liiketoiminnassa, ja on siksi päättänyt selvittää Lindexin omistuksen strategisia vaihtoehtoja. Prosessi etenee suunnitellusti, katsauksessa kerrotaan.
Stockmannilla on meneillään kaksivuotinen muutosprosessi, jonka tavoitteena on asettaa yhtiö ”inspiraation ensimmäiseksi lähteeksi muodin, kauneuden ja kodin tuotteiden osalta”. Tämä tarkoittaa, että yhtiö panostaa paljon erinomaiseen asiakaspalveluun ja inspiroiviin asiakaskokemuksiin.
– Stockmannin muutosprosessi etenee suunnitellusti. Toteutamme strategiaamme suunnitelmien mukaisesti ja keskitymme toimintamme kehittämiseen, jotta voimme tarjota erinomaista asiakaspalvelua ja inspiroivia elämyksiä. Uudistamme valikoimiamme edelleen, jotta voimme luoda uutta ainutlaatuisilla ja kestävillä brändeillä sekä päivitämme valikoimiamme sopimaan määriteltyjen kohderyhmiemme tarpeisiin. Erityisesti Tampereen-tavaratalossa on käynnissä useita uudistuksia, jotka vahvistavat Stockmannin asemaa inspiraation ensimmäisenä lähteenä muodille, kauneudelle ja kodin tuotteille, toimitusjohtaja Latvanen linjaa.
– Stockmann kehittää muotia, kauneutta ja kodin tarjontaa vastaamaan määriteltyjen asiakasryhmien tarpeita ja luo uutta ainutlaatuisilla ja kestävillä tuotemerkeillä. Yhtiö myös asemoi itsensä kasvuun Baltiassa sekä muoti- että päivittäistavarakaupassa.
Kannattavuuden palauttaminen kuitenkin vaatii säästöjä, joita Stockmann tavoittelee vähintään 40 miljoonan euron edestä kevääseen 2021 mennessä. Yhtiön mukaan säästöt alkavat näkyä jo kuluvan vuoden lopulla, ja suurin osa selkeästi ensi vuoden tuloksessa.
Toisti näkymät
Stockmann ennakoi edelleen konsernin oikaistun liikevoiton ilman Nevsky Centreä, mutta huomioiden IFRS 16 -standardin vaikutuksen, olevan viime vuoden tasolla.
– Suuntaamme vuoden viimeisiin kuukausiin täydellä nopeudella. Meillä on käynnissä useita kiinnostavia, asiakaskokemusta parantavia projekteja, kuten uudistettu kanta-asiakasohjelmamme, jonka lanseerasimme lokakuussa. Jatkamme toimiemme toteuttamista käytännössä ja panostamme samalla voimakkaasti tämän vuoden joulumyynnin menestykseen, Latvanen lupaa.
Rohkaiseva vastaanotto
Stockmannin osavuosikatsaus sai pörssissä tuoreeltaan positiivisen vastaanoton ja yhtiön molemmat osakesarjat olivat nousussa.
Kello 11.18 vaihdetumpi B-osake oli kallistunut 0,5 prosenttia 2,140 euroon ja A-osake 0,4 prosenttia 2,52 euroon.
Samaan aikaan pörssin yleisindeksi OMXH oli 0,4 prosentin laskussa.
Stockmannin koko kolmannen neljänneksen katsaus
Katso kolmannen neljänneksen raportin jälkeinen webcast