Kauppakonsernin tuloslasku jatkui toisella neljänneksellä. Kuitenkin loppuvuodesta pitäisi helpottaa, kun läpiviedyt saneeraus- ja säästötoimet alkavat toimeenpanevan hallituksen puheenjohtajan Lauri Ratian mukaan kantaa hedelmää.
Stockmannin uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Jari Latvanen. Vuonna 1964 syntynyt Latvanen on koulutukseltaan MBA ja hän on toiminut aiemmin HKScanin toimitusjohtajana, Stora Enson johtajana, toimitusjohtajana Findus Nordicilla ja useissa eri johtotehtävissä Nestléllä.
– Jari Latvasella on vahvaa osaamista Stockmannin muutosmatkan viemiseksi eteenpäin. Hänellä on monipuolinen kokemus vahvojen kuluttajabrändien johtamisesta ja selkeä näkemys vähittäiskaupan kehittämisestä. Olen vakuuttunut, että hänen johdollaan henkilöstömme saavuttaa tavoitteemme tulevien vuosien aikana, hallituksen puheenjohtaja Lauri Ratia kommentoi nimitystä.
Latvasen on määrä aloittaa tehtävässään 19. elokuuta.
– Siirryn innoissani Stockmannille tilanteessa, jossa uusi suunta on määritelty ja vähittäiskaupan alalla tapahtuu nopeita muutoksia. Stockmannilla on vahva brändi ja vankka sija laadukkaan ostoskokemuksen tarjoajana niin perinteisillä kuin digitaalisilla markkinoilla. Uusi strategia yhdistettynä osaavaan henkilöstöön tulee vahvistamaan asemaamme. Tavoitteenamme on asemoida Stockmann uudelleen tavalla, joka inspiroi ja puhuttelee kaikkia sidosryhmiä, Latvanen sanoo.
Stockmann nimitti samalla uudeksi talousjohtajaksi samoin 19. elokuuta alkaen viimeksi Finnairin talousjohtajana työskennelleen Pekka Vähähyypän. Hän palaa tuttuun tehtävään, sillä ennen nelivuotista lentoyhtiörupeamaa Vähähyyppä hän toimi Stockmannin talousjohtajana vuosina 2000-2015.
Vuonna 1960 syntynyt Vähähyyppä on koulutukseltaan KTM ja EMBA.
– Vähähyypällä on pitkä ja laaja kokemus vähittäiskauppa- ja kuluttajaliiketoiminnasta ja vahvaa näyttöä monista vaativista muutos- ja uudistusprojekteista. Toivotan Pekan lämpimästi tervetulleeksi takaisin Stockmannille, Ratia sanoo.
– Olen iloinen, että myöhemmin tämän kuukauden aikana uusi toimitusjohtaja ja talousjohtaja aloittavat Stockmannilla. He molemmat tuovat mukanaan suuren määrän kokemusta kuluttajaliiketoiminnasta ja muutosprosesseista. Olen varma, että Jari Latvasen ja Pekka Vähähyypän johdolla etenemme suunnitelmiemme mukaisesti. Näiden nimitysten jälkeen Stockmannilla on vahva johtoryhmä, joka yhdessä koko henkilöstön kanssa kehittää yhtiöstä johtavan muodin ja tyylin edelläkävijän, hän jatkaa.
Samalla Stockmann ilmoitti nykyisen talousjohtajan Kai Laitisen siirtyvän uuteen tehtävään yhtiön ulkopuolelle. Lisäksi kehitysjohtaja Nora Malin lähtee.
Lindexille uusi strategia
Stockmann on päivittänyt vaateketju Lindexin strategiaa vuoteen 2023 asti kuluneen kesän aikana.
– Tavoitteena on vahvistaa entisestään kansainvälistä kasvua ja erityisesti digitaalista muutosta. Lindexillä on vahva markkina-asema Pohjoismaissa, nopeasti kasvava verkkokauppa, hyvin toimiva ja joustava myymäläverkosto sekä kasvava kannattavuus, yhtiö summaa.
– Lindexin verkkokauppa on kasvanut vuoden ensimmäisen puoliskon aikana 30 prosenttia. Suhteellinen myyntikate kasvoi edelleen johtuen paremmasta varastojen ja hinnanalennusten hallinnasta. Lindex jatkoi verkkoliiketoimintansa kasvattamista ja aloitti yhteistyön suositun pohjoismaisen Boozt-verkkokaupan kanssa. Näemme Lindexissä suurta potentiaalia, ja sen vuoksi hallitus on päättänyt selvittää yhtiön omistuksen strategisia vaihtoehtoja, Ratia kertoo.
Lisätietoja asiasta on Stockmannin mukaan luvassa, kun omistusselvitys etenee.
Tulos edelleen laskussa
Stockmannin jatkuvien toimintojen liikevaihto laski toisella neljänneksellä 12,1 prosenttia vuodentakaisesta vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskien ja oli 242,3 miljoonaa euroa.
– Toisella neljänneksellä konsernin liikevaihto heikkeni pääosin Hullut Päivät -kampanjan ajankohdasta johtuen. Kampanja ajoittui tänä vuonna Suomessa maaliskuulle. Tuloksemme on parantunut kesää kohden, ja Stockmann Retailin myyntikate on parantunut, toimeenpaneva puheenjohtaja Ratia kuvailee.
Hänen mukaansa Stockmannin verkkokauppa jatkoi kasvuaan ja sen myynti nousi 22 prosenttia ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
– Avasimme digitaalisen markkinapaikan kesäkuussa, jolloin monet uudet Online Exclusive -brändit esiteltiin asiakkaillemme stockmann.comissa.
Suhteellinen myyntikate koheni aavistuksen, 58,6 prosenttiin vuodentakaisesta 58,2:sta.
Konsernin oikaistu liiketulos oli 16,2 miljoonaa euroa, kun sitä oli viime vuoden huhti-kesäkuussa 23,8 miljoonaa. Raportoitu liiketulos oli painunut 10,2 miljoonaan vertailukauden 29,6 miljoonasta.
Osakettaan kohden Stockmann teki nyt oikaistua tappiota 0,01 euroa, kun vuosi sitten samaan aikaan oikaistua tulosta oli 0,01 euroa per osake.
Loppuvuonna paranee?
Stockmann piti koko vuoden tulosohjauksensa ennallaan. Konsernin oikaistun liikevoiton ilman Nevsky Centreä, mutta huomioiden IFRS 16 -standardin vaikutuksen, ennakoidaan olevan viime vuoden tasolla.
– Olemme kevään ja kesän aikana jatkaneet Stockmannin strategian työstämistä, jotta saamme liiketoimintamme käännettyä kestävälle tasolle vuoteen 2021 mennessä. Uudistamme muodin, kauneuden ja kodin valikoimiamme sekä tavaratalojamme. Remontoimme parhaillaan Tallinnan-tavaratalon Herkku-osastoa, ja kesäkuussa kerroimme suunnitelmista uudistaa koko Jumbon tavaratalomme vuoden 2020 aikana.
– Muutosohjelmamme, jonka tavoitteena ovat vähintään 40 miljoonan euron säästöt vuoteen 2021 mennessä, etenee suunnitelmien mukaisesti. Odotamme, että säästöt ja muut toimenpiteet alkavat näkyä tuloksessa jo loppuvuodesta, Ratia kertoo.