Enää ei riitä, että yhtiö jakaa sosiaalisessa mediassa osavuosikatsauksia, vaan sijoittajat odottavat vuorovaikutusta yhtiön edustajien kanssa. Kaikki yhtiöt eivät ole vielä ymmärtäneet somen merkitystä.
Pörssiyhtiöt ymmärtävät entistä paremmin yksityissijoittajien arvon, ja se näkyy myös sijoittajaviestinnässä. Maaliskuun puolenvälin tienoilla Fiskarsin sijoittajasuhteista vastaava Kristian Tammela ilmoitti Twitterissä, että hän kommentoi yhtiön asioita jatkossa myös Inderesin keskustelufoorumilla.
Sosiaalinen media ja keskustelufoorumit ovatkin nykyään tärkeitä kanavia juuri yksityissijoittajien tavoittamiseen.
– Yhtiöt tiedostavat, että yksityissijoittajat tuovat myös tärkeää likviditeettiä, Inderesin IR-ratkaisuista vastaava Minna Avellan sanoo.
Avellan siirtyi Inderesille syksyllä 2019 työskenneltyään useita vuosia Tikkurilan sijoittajaviestinnästä vastaavana johtajana.
Sosiaalisen median huomiotta jättäminen on riski
Digitalisaation ja osakesäästämisen suosion kasvun myötä yhtiöt joutuvat entistä enemmän viestimään myös yksityissijoittajille ja etsimään tähän viestintään uudenlaisia kanavia. Yksityissijoittajien ja sosiaalisen median merkitys on ollut tapetilla erityisesti tänä vuonna Redditin Wallstreetbets-kanavan vuoksi.
– Sosiaalisen median nousu ja median sirpaloituminen ovat avanneet uusia mahdollisuuksia sijoittajaviestintään. Yhtiö pystyy keskustelemaan ilman välikäsiä todella suurtenkin massojen kanssa. Mahdollisuuksia on siis paljon, mutta aika pienesti niitä vielä hyödynnetään yhtiöiden puolella, Avellan sanoo.
Facebookin suositussa Sijoituskerho-ryhmässä on yli 95 000 jäsentä, ja Inderesin alustalla on noin 90 000 rekisteröitynyttä jäsentä. Suosituimpien yhtiöiden keskusteluketjuissa on Inderesinkin foorumilla yli 700 000 katselukertaa.
– On nämä niin isoja lukuja, että minusta on aika riskaabelia yhtiöltä, jos kanavat jättää kokonaan huomiotta, Avellan huomauttaa.
Avellan arvioi, että Inderesin foorumille on rekisteröitynyt 15–20 pörssiyhtiöiden edustajaa, joko IR-vastaavia tai toimitusjohtajia, kuten Qt:n Juha Varelius.
– Hän on ilmoittanut, että on seurailemassa ja pyrkii vastaamaan aina, kun pystyyn.
Dialogi foorumilla ja somessa on tehokasta IR-työtä
Avellan muistuttaa, että yksityissijoittajat eivät ole ainoastaan omistajia vaan usein myös brändilähettiläitä. Qt on myös tästä hyvä esimerkki. Avellan kertoo, että yhtiö piti verkossa sijoittajaesityksen, jota Inderesin foorumin sijoittajayhteisö jakoi edelleen ja keskusteli sen pohjalta.
– Tätä pitäisi tehdä enemmän. Se on äärettömän tehokasta IR-työtä aika pienellä vaivalla, ja lisäksi hyödyt monistuvat näiden kanavien kautta.
Samaan tapaan yksityissijoittajat ostavat mieluusti omistamansa yhtiön tuotteita, esimerkiksi Harvian kiukaita tai Tikkurilan maaleja, ja lisäksi kehuvat yhtiötä myös lähipiirilleen.
Foorumeilla ja sosiaalisen median kanavissa liikkuu myös paljon arvostettuja nimiä ja nimimerkkejä. Parhaimmillaan he voivat toimia yhtiön IR:n jatkeena, mutta se edellyttää, että yhtiön oma viestintä on ajan tasalla ja riittävän vuorovaikutuksellista.
– Sen lisäksi, että IR hoitaa sääntelypuolen, niin mielestäni sen tärkein tehtävä on dialogin lisääminen sijoittajan ja yhtiön välillä. Siihen keskustelufoorumit ja sosiaalinen media ylipäätään tarjoavat todella hyvän mahdollisuuden.
Yhtiöille tukea kanavien hyödyntämiseen
Sijoittajaviestinnän jalkautuminen yksityissijoittajien pariin tasa-arvoistaa eri sijoittajaryhmiä. Viestintä sosiaalisessa mediassa tuo yksityissijoittajille täydentävää tietoa ja mahdollistaa vuorovaikutuksen tavalla, joka aiemmin on ollut mahdollinen vain institutionaalisille sijoittajille.
– Sammon Mirko Hurmerinta esimerkiksi kysyi foorumilla, mitä sijoittajat haluavat tietää, ja koosti Q & A:n. Sen kautta tuodaan siis yksityissijoittajille samantyyppistä palvelua kuin instituutioille.
Hurmerinnan lisäksi Avellan kiittelee Cargotecin Hanna-Maria Heikkistä. Molemmilla on aktiivinen ote sijoittajaviestintään erilaisissa kanavissa.
– Heillä on paljon hyvää. Ei ole pelkästään sitä, että jaetaan osarilinkkejä, vaan pyritään aktiiviseen keskusteluun ja kommentoidaan muiden postauksia.
Usein sijoittajaviestinnän heikkoutta perustellaan resurssikysymyksillä, mutta Avellan uskoo, että pienilläkin yhtiöillä on mahdollisuus olla näkyvästi esillä sosiaalisessa mediassa.
– Kyllä eri kanavat pitäisi ottaa vuosisuunnittelussakin huomioon ja miettiä omia tavoitteita sekä sitä, miten kanavat siihen peilautuu. Sanoisin, että se on enemmän suunnittelu- ja priorisointikysymys.
Jatkossa yhtiöitä ehkä tuetaan entistä enemmän sosiaalisen median ja keskustelufoorumien hyödyntämisessä.
– Itsekin aloin miettiä, miten me voisimme avittaa yhtiöitä alkuun, kertoa vähän pelisääntöjä ja minkälaista kanssakäymistä sijoittajat foorumilla arvostavat. Se ei ole kauhean monimutkaista.