Sijoittajasuhteiden hoidonperusteella sijoittaja laittaa yhtiöön kiinni rahaa – tai on laittamatta.IR:ää ei voikaan kokonaan ulkoistaa
Sijoittajasuhteiden hoito on sen kertomista sidosryhmille, kuinka yritys toimii, minkälaista kasvua markkinalla on nähtävissä ja millaisia megatrendejä kehitykseen vaikuttaa.
Wärtsilän sijoittajasuhdejohtaja Hanna-Maria Heikkinen jakaa sijoittajasuhteet pakolliseen, vapaaehtoiseen ja markkinapalautetta yhtiön johdolle tuovaan komponenttiin. IR:n toimenkuva vaihtelee yrityksittäin.
– Vapaaehtoista viestintää ja vaikuttamista, kuten sijoittajatarinan tekemistä ja siitä aktiivisesti viestimistä sidosryhmille, analyytikoille, meklareille ja somevaikuttajille, erilaisten sijoittajatilaisuuksien järjestämistä sekä ulkoisen palautteen tuomista johdolle ja hallitukselle, hän luettelee.Heikkinen näkee IR:n hoitamisen olevan kuin myyntityötä, jota ei voi ulkoistaa.
– Vaatii syvää substanssitietoa yhtiöstä, että sidosryhmän mielenkiinto yhtiöön osataan herättää tehokkaasti, hän sanoo.
Projektiluonteista apua voi ostaa
Pienemmissä yhtiöissä ei usein ole omaa IR-osastoa, eikä osaamista sijoittajasuhteiden hoitamiseen välttämättä muilla kuin toimitusjohtajalla ja talousjohtajalla. Silloin kynnys hakea lisäresursseja talon ulkopuolelta voi olla matala.
Pohjoisranta BCW:n sijoittajaviestinnän palveluista vastaavan johtajan Anu Heinosen mukaan ulkoistettujen palvelujen hankinta on yleistymässä.
Yleensä sijoittajat arvostavat toimitusjohtajan läsnäoloa.
– Olen verrannut joskus, että pörssiyrityksen toimitusjohtaja on sijoittajaan nähden kuin varainhoitaja. Hänellä on ikään kuin luottamustehtävä siitä, antaako sijoittaja rahansa hänen käsiinsä vai etsiikö toisen kohteen, Heinonen sanoo.
Juttu on lyhennelmä Viisaan Rahan numerossa 8/2021 julkaistusta jutusta.